From Qur'an || From Hadith

From Qur'an Surah Al-An'am (The Cattle) 6:164

Say: "Shall I seek a lord other than Allah, while He is the Lord of all things? No person earns any (sin) except against himself (only), and no bearer of burdens shall bear the burden of another. Then unto your Lord is your return, so He will tell you that wherein you have been differing."

None can bare the burden of another... meaning each of us are responsible for our own actions in this life. we better be sure that we are following the correct understanding of Islam, within the guidelines of the Qur'an and the Sunnah... cause on the day of judgment we will not be able to point fingers at any one else.. not even our sheikhs, imams or maulanas. May Allah (swt) give us the correct understanding of Islam and help us to abide by all aspects of it.

Monday 23 February 2009

Tercipta Satu Madah Untuk Memujuk Si 'dia'

Sekadar sudah terjadi dan yang tercatat dlm kehidupanku.

Ketika segalanya menjadi sesuatu yang tidak masuk akal dan kau merasa tertekan... Allah bersamamu untuk menenangkanmu...


Mencuba dan terus mencuba

”Ko jgn beriya sgt!!” – tercabar betul bila org berkata seperti itu dan sewaktu dengan nye kt aku. Bukan perkara mungkar pun yg aku lakukan/terokai. Sbb pe aku di ’damn it’? ape hal?? Waaa!!! Aku terasa ’terasing’-berbahagialah org2 yg terasing.


Tersimpan lalu tersimpan
Satu harapan satu matlamat
Dalam hidup mencari ’kepuasan

Apa
yang telah terjadi itulah kemampuan yg kau miliki

Anugerah Illahi wajib disyukuri


-tercipta satu madah ketika memujuk si ’dia’-




Hampir 4 hari hingga kini aku ’bertapa’, ’menghilang’kan diri dari khabaran org dimana aku meng’hold’kan phone number(primary) aku. Buat org2 yg dpt khabaran ttg n0 ’kedua’ thanks diucapkan ats keprihatan anda. Tetiba je aku mnghilangkan diri, bkn?. Waktu2 tu aku ok aje. Aku sedang ’pujuk’ hati aku =)).


Dalam kehidupan harian, pasti kita semua berhadapan dengan bermacam-macam masalah. Masalah kerja, maalah business, masalah cinta, masalah dalam persahabatan, masalah keluarga dan sebagainya.

Masalah yang kita hadapai samada akan membuat kita jatuh atau bangun semula, sebenarnya bergantung kepada bagaimana cara kita menghadapinya. Through obervations and understanding of life’s obstacles and Allah, I’ve analyzed the following (someone’s gotta make me stop analyzing things hehehe my poor brain) :-


Allah menurunkan masalah seolah-olah seperti MENGARAHKAN kita supaya berubah. Sesuatu permasalahan itu umpama api yang membuat kita merasa panas. Oleh itu, kita tidak akan senang duduk untuk menghilangkan rasa ‘panas’ itu. Lalu kita sentiasa berfikir dan berikhtiar bagaimana untuk menghilangkan ‘kepanasan’ tadi untuk memperolehi keadaan yang sejuk dan normal. Kita bermotivasi untuk membuat perubahan dalam hidup. Ia juga satu cara dimana kita kerap memberikan perhatian dan meminta pertolongan dari Allah swt. Nyatalah bahawa permasalahan itu mempunyai hikmah agar kita terus mencuba, tidak berputus asa dan menyarankan kita agar selalu mengingati dan memohon daripada NYA.


Allah menurunkan masalah untuk MENGUJI kita. Kemampuan kita tidak akan diketahui jika tidak diuji. Allah akan menurunkan masalah untuk menguji tahap kemampuan kita. Kelemahan aqidah akan membuat kita putus asa dan sesat. Tetapi kekuatan iman dan minda akan menaikkan kita ke taraf yang lebih tinggi.


Allah menurunkan masalah untuk MELINDUNGI kita. Contohnya - seorang sahabat telah diberhentikan kerja kerana tidak akur pada arahan ketua jabatan nya. Walhal ketuanya itu menjalankan perniagaan aktiviti perniagaan yang tidak beretika. Tidak lama selepas itu, ketuanya itu telah dipenjarakan atas kesalahan jenayah komersial, manakala syarikat tersebut telah dipaksa untuk berhenti operasi seketika. Tidak kah kejadian ini suatu hikmah dimana ia telah melindungi sahabat kita tadi dari kemungkaran? (yakni sumber pendapatan haram).


Allah menurunkan masalah untuk MENYEMPURNAKAN kita. Bila kita menangani masalah dengan cara yang positif dan betul, secara tidak langsung, ia membentuk dan memperbaiki nilai diri kita. Ia membina character dan peribadi kita positively. Kesengsaraan membuatkan kita cekal dan tekun mencari penyelesaian. Ketekunan tadi menimbulkan ketahanan diri dalam menghadapi ujian hidup yang berikutnya. Dan ketahanan diri itu pula menimbulkan sebuah pengharapan …… harapan yang tidak akan mengecewakan. Insya-Allah


So, apa yang ada ditangan kita sebenarnya? Kehidupan kita. We manoeuvre our own lives mengikut kepentingan kita sendiri(bkn selfish k). Contohnya diri saya sendiri ….. saya kagum dengan cara Allah menurunkan ujian nya terhadap saya dan keluarga dan kalian semua. Ia telah banyak membaiki kehidupan dan persepsi kami.

1 comment:

Anonymous said...

masalah yang mematangkan kamu

jangan cepat melatah

=)

Related Posts with Thumbnails