From Qur'an || From Hadith

From Qur'an Surah Al-An'am (The Cattle) 6:164

Say: "Shall I seek a lord other than Allah, while He is the Lord of all things? No person earns any (sin) except against himself (only), and no bearer of burdens shall bear the burden of another. Then unto your Lord is your return, so He will tell you that wherein you have been differing."

None can bare the burden of another... meaning each of us are responsible for our own actions in this life. we better be sure that we are following the correct understanding of Islam, within the guidelines of the Qur'an and the Sunnah... cause on the day of judgment we will not be able to point fingers at any one else.. not even our sheikhs, imams or maulanas. May Allah (swt) give us the correct understanding of Islam and help us to abide by all aspects of it.

Friday, 6 February 2009

Macam-macam

Tersenyum tatkala membaca blog roomate aku--

http://blontok-fighter.blogspot.com/

aku baca online harian metro td..wanita yang memakai tudung tetapi memakai suar jeans rupa nya di anggap tidak tutup aurat.
cian wanita skarang,pkai tudung da molek tapi nmpk susuk tubuh badan.

tapi wanita skarang lg suka pakaian cmni..
walaupn dorang cakap dorang ni kuat agama..
huhuhh..
umat akhir zaman..
aku ni bkn baik sgt..
tp skarang pndai ckp tp dorang pn sama..
tul tak pndangan aku nie??

more read please hir blog http://blontok-fighter.blogspot.com/

Mcm dia kata td..aku kekadang ternganga, "hah!" tengok dorg(gurl)..biar betul dak nie..
kesian si ayah kesian si lelaki kandungnya(adik beradik lelaki), tercalar imej mereka sebagai lelaki..Aku even xde adik beradik perempuan..terasa gak lak bila nmpk perempuan2 nie berpakaian tak sepatutnya..sampai bila dia(perempuan) mahu pertontonkan kecantikannya kepada lelaki lain..sampai bila lelaki2 nie terbeliak mata tatkala melihat perempuan2 tersebut??..sedangkan interaksi sesama manusia perlu dan, lelaki dan perempuan amat penting didalam situasi berikut; muamalat, study, pertolongan dan sebagainya..

Yang si lelaki pun satu..yg korg puji perempuan2 mcm tuh ape sal?? "Ko nmpk lawa siot, bila rambut sekian2".."sweet giler ko pakai baju nie??"..pujian korang tak kena tempatnya..

si lelaki yg ada makwe..yg korg pandang paiseh kt lelaki lain bila dorg tgk awek korg ape sal??..dah tuh, nak sound2 ape sal??-xkisah lah ko sound sama member2 ko atau org len-..dah ko p berkepit sana sini, landing sana landing sini..kesianlah sama family awek ko tuh..tak baik dowh korang buat mcm tuh..if ko nk jd kn dy isteri, jd lah lelaki yg gentlemen!!! jumpa parent dy, lengkapkn ilmu agama, prepare kn diri menjadi ketua agama..

bila kes rogol berlaku..nak tak nak lelaki itu akan dipertanggungjawabkn!!!lelaki dipersalahkan sebab dy bertindak-yg ni aku tak nafikan-..tp kn, lelaki bertindak tentu ada sebabnya bukan?..sebabnya datang dari perempuan itu sendiri..perempuan itu yg memberi 'ruang', 'peluang', dan 'jalan' kpd lelaki2 yg tak bertanggungjawab..-kita lihat penampilannya sudah memadai..ini belum cite tentang pergaulan..haih-

sekian, wallahulam

p/s: o Allah, muga aku terhindar dari fitnah wanita-wanita dan fitnah dajjal..

3 comments:

norain said...

salam..

menarik. definisi tutup aurat sekarang = balut semua tubuh badan except muka and pergelangan tangan. macam mumia. :p

nauzubillah...

Dhiya said...

mumia still nk susuk tubuh...mcm buah cempedak..dibungkus elok2..tp still nk susuk tubuh...;D

Dhiya said...

-nk; nmpk..

Related Posts with Thumbnails