From Qur'an || From Hadith

From Qur'an Surah Al-An'am (The Cattle) 6:164

Say: "Shall I seek a lord other than Allah, while He is the Lord of all things? No person earns any (sin) except against himself (only), and no bearer of burdens shall bear the burden of another. Then unto your Lord is your return, so He will tell you that wherein you have been differing."

None can bare the burden of another... meaning each of us are responsible for our own actions in this life. we better be sure that we are following the correct understanding of Islam, within the guidelines of the Qur'an and the Sunnah... cause on the day of judgment we will not be able to point fingers at any one else.. not even our sheikhs, imams or maulanas. May Allah (swt) give us the correct understanding of Islam and help us to abide by all aspects of it.

Saturday, 14 February 2009

Kesan Riba Terhadap Ekonomi

Seperti sebelum ini. Saya telah mengepost bahaya riba dan hukumnya..

Kali ini saya hendak berkongsi sedikit tentang kesan riba terhadap ekonomi. Sememang nya ekonomi global sedang merudum dan sistem kapatalimse diambang kejatuhan.



Kita telah menyedari bahwa secara ilmiah dan pemerhatian riba' mengandung mudarat dan kezaliman besar bagi perekonomian umat manusia. Namun banyak tokoh agama Islam yang tidak memiliki latar belakang keilmuan ekonomi belum memahami kemudaeratan bunga bagi perekonomian. Mereka memahami bunga secara dangkal dan hanya memandangnya dari perspektif ekonomi mikro padahal persoalan riba lebih merupakan studi ekonomi makro. Membahas riba tidak boleh hanya dari sisi ekonomi mikro tetapi juga dari sisi ekonomi makro bahkan sisi makronya jauh lebih besar.

Akibat kedangkalan ilmu pengetahuan tentang ilmu ekonomi islam, maka masih banyak para ulama & ustaz yang berpandangan 'sesat' tentang bunga. Sesat dalam hal ini adalah memandang bunga sebagai praktik yang sah-sah saja. Padahal semua ahli ekonomi Islam sedunia telah ijma' tentang keharaman bunga bank. Ijma' tersebut merupakan kesimpulan penelitian ilmiah dari sejumlah professor seperti Prof Dr M.Umer Chapraq Prof Dr M. Akran Khan, Prof Dr Yusuf Qardhawi dan Prof Dr Ali Al-Shabuni. Menurut penelitian mereka, tidak ada pakar ekonomi Islam yang membolehkan bunga bank. Pakar ekonomi Islam di sini tidak termasuk ahli agama Islam yang tidak faham tentang ilmu ekonomi. Ahli fikih yang tidak faham ilmu ekonomi tidak termasuk pakar ekonomi Islam. Ijtihad ahli fiqh dalam bidang ekonomi hanya bisa diterima jika dia menguasai ilmu ekonomi, jika tidak, maka fatwanya boleh menyesatkan.

Secara faktanya bahawa bunga/riba' telah menimbulkan kemudaratan besar bagi umat manusia. Banyak negara mengalami krisis kewangan yang dahsyat dan ia terus menerus menjadi disebabkan oleh sistem riba'

Jadi secara faktanya juga dan empirikal telah terbukti bahwa sistem bunga/riba' banyak menimbulkan bencana di berbagai negara dan bangsa. Riba' telah menciptakan ekonomi suatu negara menjadi gonyang dan tidak stabil. Hal ini di sebabkan riba' telah membuka jalan bagi kegiatan spekulasi melalui transaksi derivatif(turunan). Jika ekonomi suatu negara tidak stabil. Maka akan terjadi penurunan eksport dan investasi(menanam modal).




Kenaikan 1% volatile pada negara-negara berkembang akan mengurangkan eksport negara-negara kembang tersebut sebanyak 2%. Penelitian itu juga menyimpulkan bahawa volatile itu secara sainstifiknya akan mengurangkan pelaburan. *Esquivel dan Larrain


Riba' juga menciptakan inflasi di mana-mana sepanjang sejarah.Banyak negara mengalami inflasi secara hebat yang di sebut sebagai hyper inflasi, seperti Jerman, Perancis, Holland, Austria, Inggerisq, dan negara-negara di Amerika latin.

Dalam sudut ekonomi makro, teori ekonomi mengajarkan bahwa bunga tersebut menurunkan investasi/pelaburan. Jika investasi menurun maka automatik akan menurunkan produk dan akibat berikutnya bunga menciptakan pengangguran dan kemiskinan. Riba' mengakibatkan lumpuhnya/muflisnya sektor produktiviti dan menciptakan pengangguran bagi kehidupan masyarakat. Bayangkan jika fenomena ini melanda dunia maka boleh dipastikan/kemiskinan semakin meningkat.

Ayuh.. Beralihlah kepada Sistem Ekonomi Islam yang pasti selamat dan diredhai Allah SWT. Semuga kehidupan yang singkat ini kita manfaat sebaik-baiknya. Semuga juga perbuatan/amal kita berada dilingkungan perbuatan hambaNya mengikut Islam secara kaffar

Sekian..Wallahulam

p/s: Perbetulkan jika terdapat kesalahan..-Percubaan memberi pandangan, dan menjadi pemerhati dan penganalisis serba boleh didalam sume aspek. Plz don't suspect me..hehehe-

3 comments:

.:: Wanita Mustanir ::. said...

waa, hebat la awak fatba..

trying is better than nothing.. (^_^)
blh jadi penganalisis ekonomi ni..hehe

sbnrnya kan, sy still tak faham jgk mengenai ekonomi makro dn mikro..

blh terangkan dgn lbh detail x??lemah sket sy ni bab2 ekonomi..tp sy mmg teringin nak blaja..

Dhiya said...

Sy tidak lah mahir ape tah kn lagi arif ttg perekonomian menurut pandangan Islam.


Ilmu ekonomi makro mempelajari perihal-perihal ekonomi secara keseluruhan. Iaitu menyentuh pendapatan nasional, kesempatan kerja dan atau pengangguran, jumlah wang beredar, laju/naik/perlahan/turun kadar inflasi, pertumbuhan ekonomi, maupun neraca pembayaran international.

Sementara ilmu ekonomi mikro mempelajari perihal ekonomi dalam lingkup kecil misalnya perusahaan, rumah tangga.


Pembentangan Bajet 2009 yg lepas terlepas sy tonton..huhuhu..nak tahu gak 'status' ekonomi makro yg kerajaan lancarkan..;p

Contoh pendapatan nasional kategori perlancongan (pandangan sy k) ialah THEMA OF MALAYSIA like Eyes On Malaysia yang kononnya menarik minat pengunjung luar negara dan dalam negara datang melancong, memerlukan sebanyak 30 juta per setahun untuk penyelenggaraan. 30 juta utk setahun boleh buat mcm2 like pendidikan dan perubatan. Dengan nilai tersebut dapat lah juga mengurangkan angka penganguran dan kematian. Tatkala perkhidmatan awam mula diswastakan-hospital & transport (harga naik punya). Rakyat tiada ilmu, maka produktivi negara merudum.

Ini shj yg leh sy huraikan ketika ini. Lagi pun Nizhamul Iqtisad belum sy pelajari..hehe

Wallahulam...

sabree hussin said...

belajar pasal riba dekat sini :-)

Related Posts with Thumbnails