From Qur'an || From Hadith

From Qur'an Surah Al-An'am (The Cattle) 6:164

Say: "Shall I seek a lord other than Allah, while He is the Lord of all things? No person earns any (sin) except against himself (only), and no bearer of burdens shall bear the burden of another. Then unto your Lord is your return, so He will tell you that wherein you have been differing."

None can bare the burden of another... meaning each of us are responsible for our own actions in this life. we better be sure that we are following the correct understanding of Islam, within the guidelines of the Qur'an and the Sunnah... cause on the day of judgment we will not be able to point fingers at any one else.. not even our sheikhs, imams or maulanas. May Allah (swt) give us the correct understanding of Islam and help us to abide by all aspects of it.

Monday 14 July 2008

Tekad, Bulatkan Hati..

Apa yang perlu aku buat untuk tempoh percutian aku nie??..
Ada dua perkara yang berlegar dalam kepala aku... Semuanya ada kebaikan yang sama, kecuali masa... Hurmm, ketika nie aku berkira tentang masa. Time2 ginilah aku nak pelajari & explore benda-benda yang sebelum nie aku tak berpeluang untuk belajar...

Kalau di fikir tentang A dan B, A masih lagi berlegar dalam kepala aku. Begini keadaannya, sebelum aku menjalani alam praktikal, aku telah buat plan A. Ketika itu, aku rase dah nekad. Tapi semasa menjalani praktikal, aku diberi plan B. Semasa dapat tahu plan B, perasaan mahu cuba plan B tue ada. Tetapi plan A masih lagi berlegar dalam kepala aku. Aku pernah bersendirian sekejap untuk berfikir sejenak, yang mana aku perlu amek??.. Jawapan yang aku dapat ialah plan A.. Yup Plan A.. Lagi satu, orang tua aku macam lebih redha je kalau aku amek plan A..

Ya Allah, mudahkanlah perjalananku ini. Ku harap plan A adalah plan yang Kau redhai berbanding B kerna aku ternampak unsur2 subuhat secara tidak lansung. Aku mengharap rezeki yang ada keberkatan di dalamNya.

No comments:

Related Posts with Thumbnails