From Qur'an || From Hadith

From Qur'an Surah Al-An'am (The Cattle) 6:164

Say: "Shall I seek a lord other than Allah, while He is the Lord of all things? No person earns any (sin) except against himself (only), and no bearer of burdens shall bear the burden of another. Then unto your Lord is your return, so He will tell you that wherein you have been differing."

None can bare the burden of another... meaning each of us are responsible for our own actions in this life. we better be sure that we are following the correct understanding of Islam, within the guidelines of the Qur'an and the Sunnah... cause on the day of judgment we will not be able to point fingers at any one else.. not even our sheikhs, imams or maulanas. May Allah (swt) give us the correct understanding of Islam and help us to abide by all aspects of it.

Friday 25 July 2008

Pergi dengan perintah Allah atau selain perintahNya?

Malaysia sekali lagi menghantar sekumpulan tentera ke Lebanon. Kumpulan pendahulu Kontinjen Malaysia (Malcon III) terdiri 160 pegawai dan anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) telah pun berlepas ke Lebanon semalam (20 Julai), untuk bertugas di bawah Pasukan Sementara Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di Lebanon (Unifil) selama sembilan bulan. Kumpulan ini akan membuat persediaan bagi mengambil alih sepenuhnya tugas Malcon II pada 30 Ogos ini, manakala baki anggota Malcon III terdiri daripada 200 pegawai dan anggota dijangka berlepas ke Lebanon sehari sebelum itu.

Persoalannya, untuk tujuan apakah pasukan tentera ini dihantar? Menjaga keamanan? Keamanan siapakah yang akan dijaga? Keamanan Lebanon atau keamanan Israel? Keamanan orang-orang Islam atau keamanan orang-orang kafir? Dan apakah tugas tentera ini hanyalah untuk “menjaga keamanan”, bukannya untuk berperang/berjihad menghapuskan musuh Allah?

Kita semua mengetahui bahawa buat masa sekarang, perang Lebanon-Israel sudah tamat untuk sementara waktu, walaupun kemungkinan serangan atau perang boleh berlaku pada bila-bila masa. Namun, dengan kehadiran pasukan “tentera pengaman” dari Malaysia ini, sekurang-kurangnya Israel akan berasa lebih selesa dan selamat dari serangan Hizbullah atau gerakan Islam lainnya. Israel cukup-cukup yakin bahawa pasukan pengaman yang dihantar di bawah panji PBB ini tentunya akan ‘menjaga’ mereka (Israel) kerana PBB hanyalah kuda tunggangan Amerika dan Amerika pula adalah sahabat baik Israel. Justeru, Israel tentunya akan berada dalam zon yang lebih selesa.

Inilah yang amat menyedihkan kita! Pasukan tentera kita dihantar bukannya untuk berjihad menghapuskan musuh Allah, sebaliknya dihantar untuk ‘mengamankan’ dan ‘menyelamatkan’ musuh Allah!

Sesungguhnya kewajipan tentera dalam Islam adalah berjihad. Dan berjihad ini adalah di dalam rangka untuk menghapuskan musuh Allah, menjaga agama Allah dan menyebar luaskan agamaNya ke seluruh alam. Inilah tugas tentera di dalam Islam. Kewajipan tentera adalah untuk menegakkan agama Allah, “berkhidmat” kepada Allah di dalam menjaga agamaNya, bukannya berkhidmat kepada PBB. Sungguh malang dan amat mengecewakan apabila pemerintah menghantar mereka untuk berkhidmat di bawah panji kufur Unifil. Mereka kini tunduk kepada ‘arahan’ dari PBB, bukannya arahan dan perintah Allah. Apakah pemerintah kita buta bahawa PBB hanyalah sebuah organisasi kafir pembunuh umat Islam yang dikawal sepenuhnya oleh musuh Allah dan musuh kita, Amerika Syarikat dan sekutunya?

Semoga setiap anggota tentera yang berangkat ke sana tidak redha dengan perintah pemimpin ke atas mereka ini dan semoga mereka segera ‘mengubah’ niat masing-masing untuk berkhidmat kepada Allah, bukannya kepada PBB. Dan semoga Allah mengampuni dosa mereka yang ikhlas.

Kepada pemerintah yang bekerjasama dengan PBB - kenapakah kalian sanggup bernaung dan merasa bangga berada di bawah naungan PBB? Sungguh hairan dengan pemimpin-pemimpin ini, perintah Allah diketepikan, perintah Rasulullah dilanggari, perintah PBB dipatuhi! Insaflah kalian yang memegang kekuasaan, bertaqwalah kalian kepada Allah dan takutlah kalian akan azabNya yang amat pedih!

Semoga mereka yang memegang kekuatan tentera sujud menghadap Allah dan bertanya diri sendiri, apakah penghantaran pasukan pengaman ini merupakan perintah dari Allah atau perintah dari selainNya? Fikirkanlah oleh kalian apakah “hukumNya” menghantar pasukan pengaman yang bernaung di bawah panji-panji PBB! Fikirkanlah bahawa jika berlaku serangan dan tentera Islam yang dihantar terkorban di sana – apakah mati mereka mati syahid, walhal mereka berada di sana di bawah perintah PBB, bukannya perintah Allah? Mereka mati bukan kerana meninggikan kalimah Allah? Syahidkah mereka?

Demi Allah! Para pemimpin umat Islam wajib menghantar pasukan tentera untuk menyelamatkan umat Islam dari kekejaman kaum kuffar, untuk membebaskan tanah-tanah umat Islam yang ditakluki kuffar, untuk menyatukan keseluruhan negeri Islam di bawah satu payung pemerintahan, Daulah Khilafah, bukannya untuk mengamankan musuh-musuh Allah! Inilah yang diperintahkan oleh Allah kepada semua umat Islam, khasnya kepada mereka yang memegang kekuatan ketenteraan!

No comments:

Related Posts with Thumbnails