From Qur'an || From Hadith

From Qur'an Surah Al-An'am (The Cattle) 6:164

Say: "Shall I seek a lord other than Allah, while He is the Lord of all things? No person earns any (sin) except against himself (only), and no bearer of burdens shall bear the burden of another. Then unto your Lord is your return, so He will tell you that wherein you have been differing."

None can bare the burden of another... meaning each of us are responsible for our own actions in this life. we better be sure that we are following the correct understanding of Islam, within the guidelines of the Qur'an and the Sunnah... cause on the day of judgment we will not be able to point fingers at any one else.. not even our sheikhs, imams or maulanas. May Allah (swt) give us the correct understanding of Islam and help us to abide by all aspects of it.

Thursday 17 July 2008

Sembang Pagi...

Masa tengah asyik mencari siulan lagu di tiap2 tab blog & forum dicorong window firefox. Tetiba aku dikejut bunyi buzz dr ym. Terkejut gak aku waktu tue, yelah tgh perhatikan lagu yang menarik perhatian aku berada dalam tab mane. Rupanya kawan aku yang buzz pepagi buta. Dah lama gak tak chat dengan dia. Dia antara kawan yang aku respect. Kagum apa yang dia tempuhi. Aku nampak dalam dia menceritakan sesuatu, dia tak mereka dan berbohong. hurmmm

BUZZ!!
Wan: morning
Zunita Ramli - Monash University: morning2
Zunita Ramli - Monash University: :D
Wan: nie sengeh2 nie, dah gosok gigi lom??
Wan: haha
Wan: pe cer skg??
Wan: tgh cuti ag ea??
Zunita Ramli - Monash University: yup2
Zunita Ramli - Monash University: 1week more
Zunita Ramli - Monash University: hehe
Zunita Ramli - Monash University: :D
Wan: owh...
Wan: ko watpe je skg nie??
Wan: bl nk update blog?? uhuhu
Wan: tak sabor nk bace post terbaru ko..
Zunita Ramli - Monash University: haha
Zunita Ramli - Monash University: aku dah update 2 hari lepas
Zunita Ramli - Monash University: and sat g nak update kot
Zunita Ramli - Monash University: ;)
Wan: cepat r update..
Wan: ko nie..bubuh bahse ibunda sikit..
Wan: kdg2 ade bahse english aku tak nah jumpa n faham..
Wan: tak psl2 aku jd ulat buku...
Wan: kekeke
Zunita Ramli - Monash University: hahah
Zunita Ramli - Monash University: aku bukan ape,.
Zunita Ramli - Monash University: bm aku dah teruk gile kot skg
Zunita Ramli - Monash University: serious
Zunita Ramli - Monash University: kalo aku wat dlm bm
Zunita Ramli - Monash University: aku rs ko lg xpaham kot
Zunita Ramli - Monash University: haha
Wan: takpe r..aku faham punyaaaa kuuttt..
Wan: mcm ckp org india..
Wan: "itu tinggi rumah" aku faham, dorg mksd kn "rumah itu tinggi" gitu??
Wan: kekeke..
Zunita Ramli - Monash University: haha
Zunita Ramli - Monash University: aritu aku tercakap
Zunita Ramli - Monash University: "dia seorang peribahasa"
Zunita Ramli - Monash University: haha
Zunita Ramli - Monash University: apekah?
Zunita Ramli - Monash University: pas2 aku cm terdiam,cm pelik je ayat aku
Zunita Ramli - Monash University: kawan2 aku sume gelak,.adeyhh
Zunita Ramli - Monash University: pas2 br aku sedar,mmg lawak gile
Zunita Ramli - Monash University: haha
Wan: aku pun nk tergelak nie..(serious beb)
Wan: dlm kpla aku td kata (pe hal, "dia seorang peribahasa" )
Wan: mmg hancus bahse melayu ko..:-p
Zunita Ramli - Monash University: haha
Zunita Ramli - Monash University: tu la aku ckp
Zunita Ramli - Monash University: bm aku mmg teruk gile
Zunita Ramli - Monash University: adeyhh
Zunita Ramli - Monash University: tu baru sikit tu
Zunita Ramli - Monash University: tp aku berusaha
Zunita Ramli - Monash University: utk memantapkan bm aku balik!
Zunita Ramli - Monash University: haha
Wan: alaa..benda tue communikasi..
Wan: tak salah mane pun..
Wan: menteri2 kita pun sama gak..
Wan: mcm harraaaaaaam
Wan: bahse perancis light ok tak??
Wan: mesti ok punya kn?kn?kn?
Wan: hehe
Zunita Ramli - Monash University: french ok laa
Zunita Ramli - Monash University: sbb kekadang aku mmg gne ngn kawan aku yg kat france tu
Zunita Ramli - Monash University: bm aku nih,risau gak aku
Wan: owh..
Zunita Ramli - Monash University: kekadang aku g mix ngn english
Zunita Ramli - Monash University: haha
Zunita Ramli - Monash University: jd hancusss
Wan: mix2 takpe sgt..
Wan: aku nie hah...
Wan: ntah bile ek..
Wan: kantoi mengeje..
Wan: time tu nk menulis..
Wan: seb bek kawan aku dpt detect
Wan: mase tue tulis psl ape tah..ade quotation meeting kt putrajaya..
Wan: 1st time g meeting
Wan: bajet guna bahse english..
Wan: rupanya melayu..
Zunita Ramli - Monash University: o
Zunita Ramli - Monash University: haha
Zunita Ramli - Monash University: tu lah
Zunita Ramli - Monash University: aku pon risau ngn diri au
Zunita Ramli - Monash University: aku*
Zunita Ramli - Monash University: haha
Wan: aku lah nie nk eje phylogi pun..kdg2 kantoi
Wan: ejaan pasar aku, aku tulis saiko..
Wan: mcm name brand jam lak..
Wan: kontenpolori..
Wan: hahaha
Wan: pe lagik ek..
Wan: asal ade bunyi sudey..
Zunita Ramli - Monash University: haha
Zunita Ramli - Monash University: tau xpe
Zunita Ramli - Monash University: :D
Wan: bagi aku..tak kisah sgt kut..(ceh, dah kantoi bm, nk menang kn diri)
Zunita Ramli - Monash University: haha
Wan: ita..pe kata ko re-post artikel ko kt fs tue ke dlm blog ko
Wan: aku suke bace artikel2 ko kt fs tue..
Wan: giler best..
Wan: smp ulang kl aku mmbacenya..
Wan: maybe artikel2 ko tue dtg dr perasaan ko kut..bukannya rekaan semata2..
Wan: mcm post kt blog ko tue jugak..
Wan: ini bukan bodek taw..nie ape yg aku nmpk..
Zunita Ramli - Monash University: oo
Zunita Ramli - Monash University: thanx btw for the praises
Zunita Ramli - Monash University: hurm,myb la kot,.
Zunita Ramli - Monash University: tah la
Zunita Ramli - Monash University: aku pon tatau
Zunita Ramli - Monash University: aku actly mmg suke menulis
Wan: yup..aku tahu..
Zunita Ramli - Monash University: aku ade tulis cerpen
Wan: gaya penulisan ko menarik..
Zunita Ramli - Monash University: and that kind of stuffs
Wan: skema penulisan ko, aku leh masuk..
Wan: owh..
Wan: psl pe tue yerk..
Zunita Ramli - Monash University: hurm
Zunita Ramli - Monash University: cerpen tu last year aku wat
Zunita Ramli - Monash University: its about life jugak la,.
Wan: owh..
Zunita Ramli - Monash University: myb aku rs,its more to me
Zunita Ramli - Monash University: so,aku cm lg senang nak tulis kot
Wan: yg psl terkunci dr dlm bilik tue kA?? :))
Wan: oic..
Zunita Ramli - Monash University: haha
Zunita Ramli - Monash University: xde lah
Zunita Ramli - Monash University: pasal life,hardship
Zunita Ramli - Monash University: patience
Wan: aku suka bace post tue..
Wan: oic..
Zunita Ramli - Monash University: ko suke bc artikel yg mn satu eh>
Zunita Ramli - Monash University: ?
Zunita Ramli - Monash University: paling suke?
Wan: psl life ko dr kecik smp lah umor 20 thn..(tul ka 20 thn)
Zunita Ramli - Monash University: oo
Wan: after aku bace artikel tue, secara tak langsung, aku leh comment ape yg terdetik kt hati aku..(kebiasaanya, klu aku nn komen susah sikit,cz nk susun ayat..yg artkel tue tak..ckp direct)
Wan: nn *nk
Zunita Ramli - Monash University: oo
Zunita Ramli - Monash University: hurmm
Zunita Ramli - Monash University: tu lah
Zunita Ramli - Monash University: myb cm ko ckp
Zunita Ramli - Monash University: words from heart reach to heart
Wan: aah yup..
Zunita Ramli - Monash University: that mean,cite yg aku tulis tu
Zunita Ramli - Monash University: mmg dr hati aku,bukan direka2
Zunita Ramli - Monash University: and smpai to ur heart
Wan: itu aku mmg aku nmpk..
Zunita Ramli - Monash University: so,u gave the honest opinion
Zunita Ramli - Monash University: :D
Wan: welcome..
Wan: :D
Wan: klu ko nk tahu..
Wan: ko r ppuan yg aku respect..puncar?? psl artikel ko tue..
Wan: aaaa ya..1st women yg respect.. <):) Wan: aaaa ya..1st women yg aku respect.. <):) Wan: kdg2 aku perasan emo(perasaan) k0 dlm status ko..tue yg aku cuba tnya kabar ko tue..
Wan: ehehe
Wan: aku tahu..ko ppuan yg gagah perkasa...
Wan: (cam pelik jerk, perkasa)
Wan: tp mmg betul r..
Wan: kdg2 aku pk, aku tak sekuat ko..jiwa kental..
Wan: aku letak kn prinsip & attitude aku supaya aku dpt berdiri sorg diri..
Wan: byk perkara yg aku cabar diri aku sendiri..
Wan: sejak spm gik..
Wan: kdg2 terpaksa gak mintak tlg..ehehe
Zunita Ramli - Monash University: oo
Zunita Ramli - Monash University: hehe
Zunita Ramli - Monash University: bagus lah
Zunita Ramli - Monash University: at least u have the motivation
Zunita Ramli - Monash University: sesetengah org tu
Zunita Ramli - Monash University: xde pon kesungguhan utk majukan diri
Zunita Ramli - Monash University: *wow.ayat skema aku dah kuar*
Zunita Ramli - Monash University: ahah
Wan: aah..aku suka motivasi diri aku sendiri..
Wan: hahahaha...ok lah tue..kata nk improve bahse ibunda..
Wan: keke
Wan: ita
Wan: k lah
Wan: aku nk p keje jap gik
Wan: baju tak iron gik..
Wan: bdn tak mandi gik..
Wan: ko kt sana tak kisah r..mandi ka tak mandi ka same je..tul tak??
Wan: kekeke
Zunita Ramli - Monash University: okies
Zunita Ramli - Monash University: sile2
Zunita Ramli - Monash University: byee
Wan: Salam~
Zunita Ramli - Monash University: wsalam

2 comments:

Anonymous said...

wow.terkejut aku ko copy paste sume conversation.adeyhh.btw,thanx for everything,for the motivation and all those,.really appreciate that!yup,let strive for excellent!not only duniawi,but akhirawi as well;)

Panglima Kungfu said...

ehehe..sape suh buzz aku pepagi buta..:-p.. aku bangga dpt kenal org mcm ko.. sbb tue aku ckp, aku respect ko..pape hal..kita kena bulatkan hati dlm melakukan sesuatu(yg baik)..abah aku pernah pesan kt aku "kalau ko pk sesuatu yang ko nk buat itu baik utk ko dan diredhai Allah. Buatlah sesuatu itu dengan bersungguh2."

Related Posts with Thumbnails