From Qur'an || From Hadith

From Qur'an Surah Al-An'am (The Cattle) 6:164

Say: "Shall I seek a lord other than Allah, while He is the Lord of all things? No person earns any (sin) except against himself (only), and no bearer of burdens shall bear the burden of another. Then unto your Lord is your return, so He will tell you that wherein you have been differing."

None can bare the burden of another... meaning each of us are responsible for our own actions in this life. we better be sure that we are following the correct understanding of Islam, within the guidelines of the Qur'an and the Sunnah... cause on the day of judgment we will not be able to point fingers at any one else.. not even our sheikhs, imams or maulanas. May Allah (swt) give us the correct understanding of Islam and help us to abide by all aspects of it.

Tuesday 29 July 2008

Alahai..Kejutan budaya ape??

Dah lama saya tak membuka laman fs kawan2 sy. Selama nie juz bukak & biarkan aje. Saya terkejut melihat merubahan yang berlaku pada kawan-kawan saya nie. NIe kejutan budaya apa??.. Tepuk hati tanya iman. Kenapalah leh jadi camni ek??.. Panggil bodoh, korang marah. Yelah, masa dulu2 korang ok ja(pakaian).. Bak kekata kawan saya, dulu2 pakai sari sekarang pakai tali.. Saya disini bukan lah nak menjatuhkan martabat kaum wanita khususnya kawan-kawan yang sy kenal.. Saya sendiri segan klu berhadapan dengan kalian..

Kalau bergambar.. Tak payah lah nak bubuh gmbr2 yg konon "comel" "manja" "manis" n apa2 lah.. Gambar-gambar besar. Ditambah pula yang ada unsur kemungkaran. Terdedah sana-sani. Pegang-pegang tangan. Peluk sana sini. Lagi menyedihkan saya, apabila melihat gmbr yang kejap bertudung dan tidak bertudung. Muslimah apakah ini wahai wanita?? Pandangan(nilai) apakah yang lebih baik pada kalian?? Allah atau manusia?? Apakah difinasi kalian untuk menjadi wanita solehah?? Untuk siapakah gambar2 ini di paparkan?? Umum?? Yang tersayang??. Even bukan untuk sesiapa pun, kaum adam tidak berhak melihatnya(gmbr). Terus terang saya katakan.. Walhal lelaki yang kareernya sebagai penyanyi rock pun mahu dambakan isteri yang beriman dan solehah.. Kalian tak takut ka kalau lelaki yang lemah imannya akan membayangi diri kalian untuk melepaskan nafsu mereka?. Percayalah, imaginasi lelaki lebih tinggi daripada wanita. Even dalam telifon pon, dia dapat berimaginasi tentang kamu.

Maaf sekali lagi. Kalau penerangan ini dikatakan "kotor". Saya mahu mengkhabarkan yang benar. Tinggalkanlah perkara-perkara jahil tue ea??..Takde maknanya.. Yang kafir akan dijadikan bahan membakar di akhirat kelak. Membakar siapa?? Membakar orang Islam yang ingkar..

No comments:

Related Posts with Thumbnails