From Qur'an || From Hadith

From Qur'an Surah Al-An'am (The Cattle) 6:164

Say: "Shall I seek a lord other than Allah, while He is the Lord of all things? No person earns any (sin) except against himself (only), and no bearer of burdens shall bear the burden of another. Then unto your Lord is your return, so He will tell you that wherein you have been differing."

None can bare the burden of another... meaning each of us are responsible for our own actions in this life. we better be sure that we are following the correct understanding of Islam, within the guidelines of the Qur'an and the Sunnah... cause on the day of judgment we will not be able to point fingers at any one else.. not even our sheikhs, imams or maulanas. May Allah (swt) give us the correct understanding of Islam and help us to abide by all aspects of it.

Monday 28 July 2008

Ada Apa Dengan Nama??

Macam-macam nama aku aku dapat. Ada yang best, ada yg biasa, n ada yg hampeh.. Setiap nama tue, ada peristiwanya. Sama ada peristiwa tue di kaitkan dengan aku atau pun aku yg buat "masalah" n apa2 jelah, aku pun tataw nak cite camne. Senang cita tiap tanduk ko yang ko buat klu menyerupai something ko akan digelarkan. hahaha. Adeh~

Nama-nama yang aku dapat or orang panggil:


-iwan

-wan

-kasim. yg nie aku tak ingat sape kasim tue..tp yg aku igt..masa pomen basikal..nie cite lama, sek ren gik.

-tat. dak2 kolej panggil aku, tat or en tat. sebab suara aku mcm dlm suatu cerita(tp bukan dlm tv).

-losyen. huh?? losyen peginya. dpt nama nie masa form 5. dak kelas aku, cina lelaki salam dgn aku..dia rasa tgn aku lembut(permukaan tangan tak kasar)..dan2 dia ckp, "ko pakai losyen ape wan, smp lembut tangan ko dibuatnya"..mase tue bley lak kwn2 aku pasang telinga..dari situ dorg pggl losyen..tp nama tue sekjap je..tak smp sebulan nama 2 gah dalam kelas aku..uhuhu

-rizuwan(bila disebut).biasanya dikalangan kaum cina yg memanggil aku..nama penuh lak tue

-prof. yg nie aku tataw sebab pe dorg pggl aku, prof.

-4 flat. yg nie sbb ba3 calculator aku habes. msa tue bljr maths kt kolej. dan2 tgh picit2, ba3 bleh kong. pastu dak2 tnya aku, ko beli calculator nie bila. aku ckp r masa form 4 gik.. dari situ aku kena bahan, cz ba3 dorg still belom kong, lg pun calculator dorg sama usia dgn calculator aku..wawawawa..dan nama tue terus masih melekatkan smp skg(wan 4 flat), coz aku dpt 4 flat dlm subjek nie..uhuhuhu..
aku suka kira2..

-ustaz. nie mase kt kolej gak. dapat nama nie, masa aku "mencelah" bagi pendapat. psl ibadat dgn munakahat. ntah mcm mana tah, aku leh huraikan tentang pndapat2 4 mazhab kita tue. ustazah yg ngajar aku pun, dia mcm terkejut tgk aku..mase aku sampaikan, aku rase biasa je.tp bila dak2 nie terkejut. aku pun terkejut gak.ntah camne aku bley huraikan psl keempat-empat mazhab tersbut..

No comments:

Related Posts with Thumbnails