From Qur'an || From Hadith

From Qur'an Surah Al-An'am (The Cattle) 6:164

Say: "Shall I seek a lord other than Allah, while He is the Lord of all things? No person earns any (sin) except against himself (only), and no bearer of burdens shall bear the burden of another. Then unto your Lord is your return, so He will tell you that wherein you have been differing."

None can bare the burden of another... meaning each of us are responsible for our own actions in this life. we better be sure that we are following the correct understanding of Islam, within the guidelines of the Qur'an and the Sunnah... cause on the day of judgment we will not be able to point fingers at any one else.. not even our sheikhs, imams or maulanas. May Allah (swt) give us the correct understanding of Islam and help us to abide by all aspects of it.

Monday 30 June 2008

Seminar Krisis Kenaikan Minyak

Assalamualaikum wbt.

Pada jam 9.30 am saya telah hadiri satu seminar anjuran IKIN dengan Kerjasama Hizbut Tahrir Malaysia bertempat di Puri Pujangga UKM. Seminar mengenai krisis kenaikan minyak.

Walaupun agak lewat saya hadir ke seminar itu dan disebabkan pertama kalinya saya berkenderaan sendiri ke sana seorang diri (tak arif jalan..ehehe). Alhamdulillah, kerana niat untuk perjuangkan agama Allah, perjalanan saya telah pun sampai...

Sesampai di situ. Saya disambut oleh 2 orang ahli panel HTM iaitu Norazman & Dr Zul. Untuk mengetahuan kalian, Norazaman merupakan musryib saya semasa saya di Johor dahulu. Kemudian saya masuk ke Dewan tersebut, penceramah pertama Prof Madya Dr Sharifudin b. Dato Muhammad Zain sedang menyampaikan ceramahnya. Beliau menerangkan realiti yang membawa kepada kenaikan harga minyak, memang menarik dan mendalam.

Semasa sesi jamuan, saya sempat berbual2 dengan beberapa tetamu yang hadir. Alhamdulillah mereka memberi respons yang sangat baik. Mereka setuju hanya setelah mendengar penjelasan tadi baru betul2 memahami realiti kenaikan harga minyak ini.

Penceramah kedua dari Presiden Hizbut Tahrir Malaysia, Ustaz Hakim Othman, menjelaskan hukum Islam tentang pengaturan minyak. Beliau menumpukan khusus hukum bagi minyak sebagai milkiah ammah dengan dalil dan syarah yang jelas. Penjelasan dari Ustaz Hakim telah menajamkan lagi pemahaman saya.

Selapas sesi soal jawab, Hizbut Tahrir Malaysia memperkenal barisan saf kepimpinan tertinggi HTM. Selepas itu, Kempen Sejuta Tandatangan dilancarkan oleh Presiden bersama Ustaz Ahmad Mustafa, Setiausaha Agung Hizbut Tahrir Malaysia. Selepas doa penutup, suatu sidang media diadakan.



Di Koridor Dewan Puri Pujangga - Sebelum majlis bermula



Sesi jamuan makan


No comments:

Related Posts with Thumbnails