From Qur'an || From Hadith

From Qur'an Surah Al-An'am (The Cattle) 6:164

Say: "Shall I seek a lord other than Allah, while He is the Lord of all things? No person earns any (sin) except against himself (only), and no bearer of burdens shall bear the burden of another. Then unto your Lord is your return, so He will tell you that wherein you have been differing."

None can bare the burden of another... meaning each of us are responsible for our own actions in this life. we better be sure that we are following the correct understanding of Islam, within the guidelines of the Qur'an and the Sunnah... cause on the day of judgment we will not be able to point fingers at any one else.. not even our sheikhs, imams or maulanas. May Allah (swt) give us the correct understanding of Islam and help us to abide by all aspects of it.

Thursday 19 June 2008

Semalam..."amek berat"

Aku dan beberapa kerabat lepak2 kt halaman rumah kt sebuah pondok. Seperti biasa selepas aku balik dari kerja, aku akan ke pondok itu. Tengok gelagat anak sedara aku dan sepupu sepapatnya bermain bola kt halaman rumah. Teringat aku masa kanak-kanak dahulu. Ntah kenapa memori tue imbas kembali ke zaman kanak-kanak.

Masa aku duk pulun jemput2 kt pondok. Ada sorg makcik nie, tanya khabar sek kt anak sedara dia.

"Mamat, ko dah form 3 bukan?? Dah besar ko ek??" Budak tue ngangguk je..
Pasti makcik tue tnya lagi, "NIe dah mid year dah nie, peperiksaan PMR ko bila start??"
Jawapan budak tue, agak menghampakan, xnmpk yg dia dah ready utk amek exam tue. Lalu budak tue blah dari pondok dan g main ngn sepupu2nya.

Aku perhatikan peristiwa tue...Pastu seorang lagi makcik 'menyampuk', "Alaa, siti.. ko tnya psl bljr kt dia buat apa. Bukannya dia minat pun. Yang dia tahu kerja..kerja..kerja.."

"Aku nak amek berat je kt anak-anak sedara aku nie. Supaya dia beringat" jawab makcik Siti...

Perkataan makcik Siti mengingatkan aku semasa aku form 3. Cikgu matematik aku, aku panggil dia Ust Hassan sbb dia nie suka bagi nasihat dan sentiasa memakai kopiah. Peristiwa tue berlaku, semasa dia menegur sorg budak nie ttg meja tulisnya. Dimana meja tulis nya di letakkan gmbr pemain2 gusti.

"Nie gmbr sape nie??" Ust tue tanya
"Gmbr pemain gusti ustaz" Jawab pelajar itu
Ustaz tu bertnya lagi, "mereka nie kuat sgt kah?? Nie dipanggil gagah kah??"
Budak tue diamkan diri. Mungkin cuba mencari jwpn atau cuba memahami apa Ustaz Hassan maksudkan.

Ustaz Hassan berkata lagi "Mereka ini sebenarnya tidaklah kuat seperti yang kamu nmpk. Kamu kenalkah Sallehuddin Ayubi?? Dia adalah panglima tentera Islam semasa perang salib. Sy tidaklah mahu menceritakan ttg panglima itu, sy mahu kamu cari sendiri. Sepertimana kamu mencari biodata pemain gusti ini" Mulai dr itu, barulah aku tahu yg Sallehuddin nie pernah mengetuai tentera Islam di dalam perang Salib. Sebelum ini cuma tahu namanya sahaja.

"Sy menasihati kamu semua atas dasar kasih syg sy kepada kamu, amek berat ttg kamu yg masih muda. Sy juga mempunyai anak lelaki yg sebaya dengan kamu sbb itulah sy menegur kamu"

Itulah peristiwa yg berlaku semalam yg membawak aku ke zaman sek dahulu.

No comments:

Related Posts with Thumbnails