From Qur'an || From Hadith

From Qur'an Surah Al-An'am (The Cattle) 6:164

Say: "Shall I seek a lord other than Allah, while He is the Lord of all things? No person earns any (sin) except against himself (only), and no bearer of burdens shall bear the burden of another. Then unto your Lord is your return, so He will tell you that wherein you have been differing."

None can bare the burden of another... meaning each of us are responsible for our own actions in this life. we better be sure that we are following the correct understanding of Islam, within the guidelines of the Qur'an and the Sunnah... cause on the day of judgment we will not be able to point fingers at any one else.. not even our sheikhs, imams or maulanas. May Allah (swt) give us the correct understanding of Islam and help us to abide by all aspects of it.

Saturday 28 June 2008

Pertemuan... Nasib baik aku call ko....

28 Jun 2008

Sebuah pertemuan yang amat berharga bagi aku ketika itu. Kalau tidak kerana takdir pertemuan hari ini, kemungkinan aku dan seorang dari sahabat aku ini tidak berjumpa untuk tempoh satu tahun. Sebab hari terakhir kitaorang jumpa masa hari raya. Itu pun sekejap ja.

Dipendekkan cerita, aku menelefon sahabat-sahabat aku, mamat, tet, rafiz, sean & amin. Ntah kenapa perasaan aku kat amin ketika menelefonnya lain dari yang lain. Tak seperti sahabat-sahabat lain semasa aku menelefon mereka.

Aku bertanya lagi...
"Ko sambung belajar lagi ka Amin??"
"Aku tak sambung ar wan tahun nie"

"huh?? Tak sambung??" dalam masa yang sama aku berfikir, adakah dia mendapat projek baru??.

Amin berkata lagi "Aku maybe nak kerja dulu ar kut. Tak pun uruskan projek"
"Oic..Abeh sekarang nie ko ada kat mana?? kat kampung or kl??"

Jawapannya dia berikan itu, seolah-olah dia menyembunyi sesuatu..

Aku terus bertanya lagi.. "Ka ko follow projek, bukan buat projek. Aku faham ngat, kalau ko dah cakap macam tue"

Amin berterus-terang.. "Sebenarnya, aku nak pegi India ar wan, aku ngn beberapa kenalan aku dan beberapa jemaah yang jadi satu romobongan aku pegi sana"
"Aku dah agak dah, dengan aku pun ko nak berahsia..segan-segan nak gtaw.."
"Bape lama ko g sana?? 40 hari?? Tak pun 4 bulan..Tul tak 4 bulan.."
.. Aku beri soalan aku yang jawab..
"Aah wan 4 bulan, 4 bulan sekejap ja wan. Kalau di bandingkan masa kita nie, 21 tahun.. Pe je yang dah kita buat"
Aku terdiam, sebab aku faham benar perangainya itu. Dia ke arah pendakwah. Suka merantau.

"Yup, memang kejap 4bulan tue. Nasib baik aku terasa nak call ko. Kalau tidak, alamatnya tak dapat lah kita berjumpa nanti. Silap hari bulan genap setahun kita baru jumpa lagi" Amin..diamkan diri..maybe dia nak dengar n bagi aku peluang untuk berceloteh..

"Ko pegi India 4 bulan.. Tiket bape henggit?? Visa bape posen?? Makan bape rat??"
"Tiket aku herga & visa dalam RM2060 untuk pergi balik. Perbelanjaan harian dalam seribu"
"HUh?? cukup ka seribu ringgit untuk 4 bulan"

"insya-Allah cukup..sebelum nie ada jemaah bawak rm 700 je.. Alhamdulillah semua cukup.." "Lagi pun aku bawak duit lebey. Dlm RM1300-1400"

Aku cuma mendengar aje ape dia cakapkan itu. Tataw nak tanya apa lagi dah..

Sebelum mengakhri perbualan, masa dan tempat penerbangan sempat aku tanya kan.. Penerbangan dalam kol 9.00 pm

*******************



Aku bertolak ke KLIA dalam kol 7 pm... Naek KLIA Transit kt Salak Tinggi. Perjalanan cuma 5 minit aje..agak laju ERL nie..

Setelah dijanji temukan..

Aku bersalaman dgn dia.. Sebab aku nampak dia dahulu. Semasa bersalaman, tetiba dia menarik aku lalu mendakap diri aku. Perasaan ketika tue tataw nak kata apa dah, aku nampak r matanya berair. Maybe dah lama sgt tak jumpa kut. Aku pun begitu gak.


Kami berkawan sejak form 1 lagi. Dari form 1 sampai form 4 kami satu kelas. Nasib dia baik, sebab dapat sekolah teknik batu pahat n dapat asrama sekali. Dulu aku ada dapat gak sekolah teknik, sekolah teknik kota tinggi tapi xdapat asrama. So aku kuburkan je niat aku untuk belajar kt sana.

Aku ingat lagi, dia pernah menyampaikan perasaan..
"Kalau boleh kita duduk satu sekolah" Nie masa form 4 n tgh tunggu panggilan dr sek teknik.
"Harap-harap, kita satu sekolah wan. Kalau kita dapat tempat lain2. Kita cuba mintak tempat yang sama macam permohonan kita dulu.. Tak kisah lah kita lain course"

Peristiwa tue masih lagi melekat dalam memori aku..

Masa dalam airport, sempat r juga kau berkenalan n bersalaman dengan jemaah-jemaah lain. Antara jemaah setia yang ikut kami merayau kt airport ialah Zamri.. Dia puji cara kami berkawan, "Bukan senang nak jumpa antum semua.. Ana punya tunang sendiri pun takdenya nak antar ana ke airport"

Aku diamkan sahaja, tataw nk ckp ape..


Pertemuan itu agak singkat.. Dapatlah juga solat berjemaah dengan dia. Teringat masa zaman sek2 dulu, kelas tambahan, solat jemaah sama2. Prep dgn dak2 lain kt rumah sewanya(sebelum disewakan org), sama-sama solat jemaah, kalau subuh tue, solat kat masjid.

Amin dengan Zamri masuk kedalam balai pelepasan. Sama-sama suruh doakan diantara satu sama lain.

Aku bereda dari situ. Sementara tunggu ERL dtg sela 1/2 jam. Aku pusing2 kat tingkat 5 & 3. Pastu pergi makan jap. Tengah2 makan, handphone aku berbunyi "Excused me, boss. You got one message"..Aku membukanya, tetera nama Amin kt screen handphoneku.

Text message received
From: En Amin
Read now?

Aku membukanya....

En Amin 28-06-2008 20:17
Trima ksh bnyk2 wan,you
are my best friend..Doakn
aq wan..


Aku membalas msg itu. Aku harap msg "ini" tidak terhenti disini sahaja. Tidak terhenti persahabatan.

No comments:

Related Posts with Thumbnails