From Qur'an || From Hadith

From Qur'an Surah Al-An'am (The Cattle) 6:164

Say: "Shall I seek a lord other than Allah, while He is the Lord of all things? No person earns any (sin) except against himself (only), and no bearer of burdens shall bear the burden of another. Then unto your Lord is your return, so He will tell you that wherein you have been differing."

None can bare the burden of another... meaning each of us are responsible for our own actions in this life. we better be sure that we are following the correct understanding of Islam, within the guidelines of the Qur'an and the Sunnah... cause on the day of judgment we will not be able to point fingers at any one else.. not even our sheikhs, imams or maulanas. May Allah (swt) give us the correct understanding of Islam and help us to abide by all aspects of it.

Wednesday 21 January 2009

pasar malam..pasar bebas..

Ada sesiapa boleh bantu aku?? Jadi sifu aku..hehehe..sebenarnya aku tgh buhsan..baru je balik dari opis MARA..sesampai je di hostel, roomate n coursemate aku ajak g pasar malam..pasar malam tuh depan universiti aku n belakang uiam..tapi aku mlm nk keluar mlm nie sbb kepenatan..uhuhu..

Semester ini.. aku amek subjek; Quran & Sains Moden, Circut Teory I, Electromagnetic Wave, Continuous Signal & Systems, Transmission System, Engineering Mathematics III, and Mandarin I..huuu, agak mantap subjek semester nie.. Quran & Sains Moden, awal2 dah diberi assignment..soalan agak mantap gak..like perbedaan sains islam dan barat..pembuktian didalam al-quran dan sebagainya lah..tajuk??masih dalam perbincangan..kalau dapat tajuk tentang teori Darwin, mudah kut nk patahkan hujah beliau..hehehe..kalau tumbuh-tumbuhan??nak fikir ape ek??..

mencari geng usrah/halaqah??aku masih belum ketemu lagi..bajet/plan nk masuk ko-ku I utk semester nie..my adviser tak benarkan..sbb jadual aku dah penuh..clash dgn mase gik..ko-ku I cuma ada 2 pilihan je..jd rakan masjid or aktiviti masyarakat..aku prefer jd rakan masjid plus roomate ajak aku join..tp apa kan daya..jadual semester kami tidak mengizinkan..jadi rakan masjid nie, leh dikatakan best..sbb kita banyak handle aktiviti dgn pelajar..contoh kita bukak forum hal ehwal islam..ceramah-ceramah itu ini..org kata kasi pemantapan lebih..tak mau lah student cemerlang pd akedemik sahaja..dan byk lagi..

Ape lagik ek aku nk share cerita dgn kalian??..hummm...Mcm nk cite ttg pergaulan lelaki dgn wanita..sejak kebelakangan nie, aku benar2 tak rase selesa dgn 2 orang manusia itu..dorang nie suka kecek/share air..kdg2 makanan..biasanya air minuman..selamba dorg je, sedut air minuman lelaki..air aku??kongsi straw plak tuh...hishh...huh, penah gak dorg sedut air aku(aku tak minum laagik tuh)..aku apa lagi, terus order baru..act. aku benar2 rase tak selesa bila timbul situasi mcm tuh..tak kisahlah awek/tunang yg minum..bukan sebab rase jelek dgn bekas minum awek/tunang..tapiiii...korang sendirilah fikir..ada gak mber aku yg lain, jenis tak kisah..huhuhu..start dari situ klu aku n geng aku mkn bersama dgn mereka, cepat2 aku tarik air aku(ke kwasn yg dorg xleh capai)..malas giler nk layan kerenah dorg..aku n sorg geng aku nie, byk wat hal sendiri bila berjumpa dgn dorg..aku bukan ape..dorg(gurl) selamber je sendeng bahu dy dgn bahu lelaki like kt lab computer..*konon2 share computer n discuss*..ishh..ape nih!!!..

2 comments:

Anonymous said...

salam. untuk quran dan sains moden, untuk bacaan, boleh cari buku Dr. Daniel Zainal Abidin kut. suggestion je ni..

Panglima Kungfu said...

w'salam..oic..thanks atas informasi yg diberikan itu..

Related Posts with Thumbnails