From Qur'an || From Hadith

From Qur'an Surah Al-An'am (The Cattle) 6:164

Say: "Shall I seek a lord other than Allah, while He is the Lord of all things? No person earns any (sin) except against himself (only), and no bearer of burdens shall bear the burden of another. Then unto your Lord is your return, so He will tell you that wherein you have been differing."

None can bare the burden of another... meaning each of us are responsible for our own actions in this life. we better be sure that we are following the correct understanding of Islam, within the guidelines of the Qur'an and the Sunnah... cause on the day of judgment we will not be able to point fingers at any one else.. not even our sheikhs, imams or maulanas. May Allah (swt) give us the correct understanding of Islam and help us to abide by all aspects of it.

Sunday 18 January 2009

cabaran ke?? atau masalah??

Dalam minggu nie je..manusia yang aku contact bercerita ttg kahwin..tanya khabar si A,B,C citer psl kawen..D dah nk beranak..si E plak isterinya tgh pragnant 2 bulan tuk kali kedua..Aduhai, aku salah time ka utk bertanya khabar kawan2 aku..ke skg nie tgh musim mengawan??kuikuikuikui..bak kata kawan aku 'walawei'; "hakhak.bese ar 2.umo da nk 22 ni,otak sume kawen je.hahah.anda bl lg?hihi"..bila ditanya tentang hantaran dan majlis..masing-masing memberikan jawapan yg berbeza..ada gak r cite yg 'menjerut' lehar lelaki..aku pun tak tanya lebey2..asalkan kehendak dan pilihan dorg membahagiakan mereka..

pada pendapat aku..nak wat majlis kawen tuh, xpayah lah nk gran2 bangat.memang lah sekali sekala dan nama pun raja sehari, ye tak??tapi sebelum bertindak melakukannya, hendaklah memikirkan perkara dihari mendatang..fikir soal rumah dan anak2..bagaimana?? kereta??kereta rasenya dah settle kut b4 korang berkahwin nnt..pape hal fikir kedua perkara tersebut..

"...bek duit simpan tok kawen. ... aku xnak ada hutang2 ke pe,n aku lagi pentingkan simpan duit utk LEPAS kawen, bkn simpan UNTUK kawen" kata kawanku

betul juga apa yg dia cakapkan..yang muda2 nie kenalah fikir kehadapan..fikir ttg dana pendidikan anak2..kita pun tidak tahu bagaimana nasib mereka kelak..mudah ke, tidak mudah ke untuk dapatkan scholarship dorg..semakin hari semakin mencabar..tempoh hari sempat jugak aku bertanya seorang kawan ttg perbelanjaan sekolah anak dorg..dia kata, dekat rm3500 habes blnja sek utk 4 org anak..aku bertanya lagi..yg sulung darjah bape??yg lelain pula?? kwn aku jawab' "darjah 5, 3,2 n sorg msk tadika..yg tadika nie aku masukkan private"..dalam hati aku berkata; "pergh, ni baru peringkat sek rendah..yg peringkat sekolah menengah mcmna lah"..aku tanya lagi; "nape yg kecil ko msk kn private school?".. "takde sape yg jaga dia..blk dah lah lambat..masing2 keje ikut office time..takleh leka2, kang kena dpt warning berhenti kerja..huhu"
dunia..dunia..

kredit for wazir/i-search: fikir-soal.blogspot.com ; releven juga apa yg ko katakan..

Bagi yang menganggur, bila nak dapat keja ni? "ada yang kata ijazah aku tak releven. Ada yang kata aku tak pandai mandarin, ada yang kata aku malas,ada yang kata aku memilih." Adakah ianya benar? kalau begitu, kenapa aku belajar kalau semuanya tak relevan? kenapa aku dipaksa meminjam, untuk 'membeli' sekeping kertas yang tiada nilai bila datang interview? kenapa pula bila aku dah habis belajar, sibuk pulak suruh semua orang fokus bidang kemahiran? Dulu cakap siapa tak fokus sains dan teknologi, tak dapat keja. Sekarang lain pulak?"

Bagi yang dah bekerja "Aduhai. Dah keja. Nak kawin pulak, kalau tak kawin, kang aku sebat je mana2 yang offer tepi jalan tu.. nak kawin, mana nak cekau duit ni. Kurang2 20k kena ada dalam tangan. Kenduri lagi, hantaran lagi, kereta lagi, rumah lagi. Nanti dah ada anak, anak lagi. Kalau isteri tak bekerja, nk tanggung isteri lagi. Keluarga sendiri lagi, keluarga isteri lagi. Nanti anak dah besar, nak belajar lagi. Harituh kawan aku daftar anak, sekali daftar 4 orang anak, dekat 3ribu habis! macammana ni?! Nak kawin, tapi bila tengok ke depan, macam makin banyak ja beban. Dah nak pinjam duit bank pulak. Kenapa bila pinjam kena bayar faedah? tak boleh ke pinjam 10ribu, byr 10ribu? beban btoi la. Semua benda beli nak kena bayar pakai hutang. Hutang dengan faedah plak tuh. Apa 'faedahnya' pinjaman dengan 'faedah' nih? mana pulak datang cara faedah-faedah nih? takde ke cara beli rumah, keta, blajar anak-anak tak pakai faedah2 nih?orang lain pun tak komplen. boleh pulak terima benda faedah2 nih."

Bagi remaja "pas habis blaja, emm, jadik ape ek? artis pun ok gak. senang dapat duit. tengok orang lain blaja susah-susah, last2 tak dapat keje. dpt hutang. haha. tapi, kalau semua orang jadik artis, macam pelik plak. takkan nak seronok je. dulu2, ramai cerdik pandai. skang, ramai artis plak. cerdik pandai, aku tgk dlm tv, cara cakap pun takdelah pandai mana pun. aku pun leh pikir mcmtuh. apa ek? tengok kawan2 slamber ja rakam adegan panas diaorg dalam handpon. macam dah takde malu.dulu rasa macam mustahil nak tengok adegan panas melayu. skang nih dah bersepah plak. macam dah biasa. nape ek jadi gitu? ramai masuk universiti. ramai yang pandai, tapi.....macam makin tak betul plak keadaan. semua macam jadik robot. pegi keja, tak nampak matahari. balik keja pun, matahari dah turun. ujung minggu, keluar bersesak gi shopping, gi clubbing...tapi....macam kosong je rase...nape ek?"

No comments:

Related Posts with Thumbnails