From Qur'an || From Hadith

From Qur'an Surah Al-An'am (The Cattle) 6:164

Say: "Shall I seek a lord other than Allah, while He is the Lord of all things? No person earns any (sin) except against himself (only), and no bearer of burdens shall bear the burden of another. Then unto your Lord is your return, so He will tell you that wherein you have been differing."

None can bare the burden of another... meaning each of us are responsible for our own actions in this life. we better be sure that we are following the correct understanding of Islam, within the guidelines of the Qur'an and the Sunnah... cause on the day of judgment we will not be able to point fingers at any one else.. not even our sheikhs, imams or maulanas. May Allah (swt) give us the correct understanding of Islam and help us to abide by all aspects of it.

Tuesday 19 August 2008

Ribuan hadiri Konferensi Khilafah UK 2008

Oleh HTM
Isnin, 18 Ogos 2008 21:52



London, UK, 16 Ogos 2008 – Ribuan delegasi telah menghadiri Konferensi Khilafah yang dianjurkan oleh Hizbut Tahrir Britain yang bertemakan Khilafah – The Need for Political Unity (Khilafah – Perlunya Kesatuan Politik). Konferensi ini telah diadakan di kota London awal hari ini sebagai sebahagian dari aktiviti global Hizbut Tahrir di bulan Rajab bagi memperingati kejatuhan Daulah Khilafah, sebagai kesinambungan dari aktiviti yang telah diadakan di Palestine, Iraq, Indonesia, Lebanon, Bangladesh, Ukraine, Mombasa, Australia, Pakistan dan Yemen. Mesej yang menjadi tema utama konferensi adalah bahawa perlunya kaum Muslimin untuk berusaha ke arah pembaharuan politik bagi menyatukan negeri-negeri kaum Muslimin di bawah satu kesatuan pemerintahan yakni Khilafah.

Seluruh ahli panel telah menggariskan betapa masalah umat Islam yang kompleks dan pelbagai yang wujud dari Lautan Atlantik di Maghribi hinggalah ke Lautan Pasifik di Indonesia, hampir mustahil untuk diselesaikan apabila ia dilihat secara berasingan atau secara prisma negara-bangsa yang merosakkan. Adalah satu fakta yang amat mengagumkan bahawa dunia Islam (secara kesatuan) sebenarnya memiliki lebih kurang 20% dari penduduk dunia, lebih 60% dari simpanan minyak dunia, 55% simpanan gas, 37% simpanan emas dan forex serta 25% kakitangan ketenteraan. Namun, oleh sebab tiadanya Khilafah untuk menyatukan sumber-sumber berharga ini, maka negeri-negeri umat Islam menjadi lemah, terpecah belah dan terjajah.[Dipetik dan diterjemah dari http://www.hizb.org.uk/hizb/press-centre/press-release/thousands-attend-london-khilafah-the-need-for-political-unity-conference.html]
Last Updated ( Isnin, 18 Ogos 2008 22:37 )

No comments:

Related Posts with Thumbnails