From Qur'an || From Hadith

From Qur'an Surah Al-An'am (The Cattle) 6:164

Say: "Shall I seek a lord other than Allah, while He is the Lord of all things? No person earns any (sin) except against himself (only), and no bearer of burdens shall bear the burden of another. Then unto your Lord is your return, so He will tell you that wherein you have been differing."

None can bare the burden of another... meaning each of us are responsible for our own actions in this life. we better be sure that we are following the correct understanding of Islam, within the guidelines of the Qur'an and the Sunnah... cause on the day of judgment we will not be able to point fingers at any one else.. not even our sheikhs, imams or maulanas. May Allah (swt) give us the correct understanding of Islam and help us to abide by all aspects of it.

Saturday 13 December 2008

Kun Aliman

Aku pernah ditanya oleh seorang kawan. Tetapi melalui SMS. Dia bertanya ” Apa perananan umat islam dlm bdng sc n tekn0l0gi.kasi 3 4 p0int plz”. Walaupun SMS dah lama ditanya pd 3 Mac 2008. Soalannya agak mencabar kerana ia memerlukan proses berfikir dan kefahaman yang jelas. Adakah soalan-soalan lain tidak perlu berfikir untuk menjawabnya? Bergantung kepada individu itu sendiri. Ada mereka yang berbangga menguasai suatu ilmu tetapi tidak difahami ramai. Ada juga mereka mengaku, mereka lah pencetus idea sekian-sekian. Tapi sayang!! Orang ramai tidak memahaminya. So kenapa perlu dibanggakan??

Kun Aliman bermaksud; jadilah kamu orang yang mempunyai ilmu.

Secara umumnya ilmu itu milik Allah. Diturunkan wahyu(al-Quran) untuk sekian umat manusia. Ia tidak dikhususkan kepada sesiapa kerana ajaran Islam sebagai rahmatan lil ’alamin. Berbalik kepada soalan tadi, ”Apakah peranan umat Islam dalam bidang sains dan teknologi?”. Ajaran Islam tidak mendukung terwujudnya perdamaian (salam), keadilan (’adalah), kebebasan (huriyyah), moderat (tawassuth), toleransi (tasamuh), keseimbangan (tawazun), konsult (syura) dan persamaan (musawah) sebagai mendasar kehidupan.

Jika dilihat zaman kegemilangan umat Islam menguasai ilmu-ilmu baik kejuruteraan, senibina, kedoktoran, perubatan dan sebagainya, mereka menjadikan Aqidah Islam sebagai ideologi mereka. Dengan jelas kita tahu bahwa Rasulullah SAW telah meletakkan Aqidah Islam sebagai dasar ilmu pengetahuan, sebab baginda menjelaskan, bahwa fenomena alam adalah tanda keberadaan dan kekuasaan Allah, tidak ada hubungannya dengan nasib seseorang. Hal ini sesuai dengan aqidah muslim yang tertera dalam al-Qur`an:

“Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang berakal.” (Qs. Ali ‘Imran [3]: 190).

Kita bertanggungjawab pada segala aspek kehidupan sebagai amanah, termasuk Sains & Teknologi. Oleh sebab kefahaman pada tanggugajwab ini dan ijtihad-ijtihad yang telah dkeluarkan mengupayakan para ilmuwan & saintis Islam merintis penemuan-penemuan yang dgunapakai dseluruh dunia. Konsep math algebra, alat-alat serta penemuan sistem pembedahan, senibina; Bandar Kordova di spainyol, masjd al-Aqsa serta sistem perpanjang suara dgn kaedah fizik, bidang astronomi; perkiraan bulan, pelayaran. Dalam bidang kimia; pembentukan persamaan kimia. teknologi kincir air, kincir angin, sistem saliran air yg sistematik, pengisar dan sebagainya.

Di atas dasar(paradigma Islam) inilah yang telah mencetak muslim-muslim yang taat dan soleh tapi sekaligus cerdas dalam ilmu pengetahuan dan teknolgi. Itulah hasil dan prestasi cemerlang dari paradigma Islam ini yang dapat dilihat pada masa kejayaan ilmu pengetahuan Dunia Islam antara tahun 700 – 1400 M. Untuk dinyatakan siapakah mereka. Rasanya kalian lebih mengetahui siapa mereka dan bidang-bidang yang dikuasai mereka..=) Sekian, wallahulam..

3 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum....
Boleh ana tanya, dari mana anta dapat:

Ajaran Islam mewajibkan umatnya untuk mendukung terwujudnya perdamaian (salam), keadilan (’adalah), kebebasan (huriyyah), moderat (tawassuth), toleransi (tasamuh), keseimbangan (tawazun), konsult (syura) dan persamaan (musawah) sebagai mendasar kehidupan.

Anonymous said...

statement ni sungguh pelik, dan bukan dari pandangan Islam yang betul-betul kuat.. Harap dapat dibetulkan ASAP...

Panglima Kungfu said...

Thanks atas teguran. Ana tertinggal text pd ayat sebelumnya..

Related Posts with Thumbnails