From Qur'an || From Hadith

From Qur'an Surah Al-An'am (The Cattle) 6:164

Say: "Shall I seek a lord other than Allah, while He is the Lord of all things? No person earns any (sin) except against himself (only), and no bearer of burdens shall bear the burden of another. Then unto your Lord is your return, so He will tell you that wherein you have been differing."

None can bare the burden of another... meaning each of us are responsible for our own actions in this life. we better be sure that we are following the correct understanding of Islam, within the guidelines of the Qur'an and the Sunnah... cause on the day of judgment we will not be able to point fingers at any one else.. not even our sheikhs, imams or maulanas. May Allah (swt) give us the correct understanding of Islam and help us to abide by all aspects of it.

Tuesday 9 September 2008

4 Tahun Lalu & Setahun Setengah Lepas...

Assalamualaikum wbt...
Kali ini aku mahu berkongsi apa yang aku rasa...
Kemungkinan penulisanku ada pengurangan dari segi bahasa, tutur/susunan kata dan sebagainya. Apa yang terbuku dalam hati tuh, aku cuba luahkan melalui penulisan ini.

Bismillahi rahmani rahim...

4 tahun berlalu..
since september..
4 tahun ini juga, dikatakan hari "keramat".
Apabila segembolan budak 5 ibnu sina berkompol sambil mengunyah roti. Ntah macamna boleh terkompol ramai2(tak sume lah, lingkungan 13 org plus 2 org 5 ibnu rusyd).
Dalam cite tersebut ada yang diam dan ada yang bersuara:

"Apa kata kita berkumpul lagi untuk 10 tahun akan datang"
"aku cabar kita nie"
"Kita tengok hasil kita pada masa tuh"
"maybe ada yang dah jadi lawyer, wakil rakyat, engineer n apa2 lah"
"Jangan aku tengok, ada yang bawak anak 3,4 org sudah..kekeke"
"silap hari bulan masa tue, ada yang pakai bmw..uhuhu..power giler org tuh kan??"
"'jangan' ada yang kawin 2 sudah..tuh lagi power..hahaha"


Dalam kepala aku masa tuh kata, ”adeh budak nie. Owg pk exam cmne nk kasi krdt semua, dia lak pk ke situ.” Tapi tak pe, rase seronok gak bila borak hal 10 thn mendatang. Semangat tuh muncul membuak2 :D.

4 tahun dahulu aku boleh merasa yakin memiliki asset tersebut dengan jumlah sekian..sekian..

Dahulu aku berfikir:

Jika pendapatan aku adalah rm5000(+biznes), pasti aku dapat memiliki asset tersebut. Aku boleh memiliki sebuah kereta honda stream, accord, atau civic, jika bayaran bulanan adalah rm1200. Begitu juga rumah kediaman, jika aku membayar rm1200 sebulan. Pasti boleh bukan??. Hendak dapatkannya, mestilah kena wat pinjaman. Bayar cash mana mampu!!-itu kalau gajinya mcm2 or lebih or kurang.tp pokoknya, aku tetap dapat memiliknya.- Itulah reality dunia sekarang, pinjaman yang berbunga. Apa boleh buat..sistem yang kufur ini masih di junjung oleh pemimpin Islam itu sendiri.

Jika sebelum ini. Aku pelajari ilmu agama baik di sekolah rendah, menengah mahupun sekolah agama(bg anak johor pasti bljr di sek nie). Aku tak rasakan apa2 pun, rasa ancaman bagi yang mengambil riba'. Mungkin disebabkan ustaz-ustaz, ustazah-ustazah, malah pendidik dari jurusan al-azhar terlibat dengan riba'. Huh? macamana tuh?.
//penerangan tentang riba’ telah dijelas didalam post sebelumnya.

Itu cerita 4 tahun yang lepas.
Kini pulak cerita 1 tahun setengah..


Sejak aku merajinkan(xrajin mane pun) diri pergi ke halaqah-halaqah Islamik, masih dalam kitab Nizhamul Islam yakni Peraturan Hidup Dalam Islam. Dan dari situ, aku merasakan halaqah tersebut telah men-islamic-kan diri aku. Syukur sangat2. Hurm.. apa kaitan cite 4 tahun & 1 tahun setengah??

Ia memang berkaitan. Bagiku(ketika di waktu 4 tahun dahulu), untuk memiliki asset seperti kereta & rumah agak sukar jika bekerja makan gaji. Jika bekerja sambil berbiznes belum tentu untuk aku memiliki asset tersebut dan lainnya. Tapi aku yakin, aku dapat memiliki asset tersebut. Macamana aku boleh berfikir sedemikian? Ketika itu aku masih jahil. Dan tidak dinafikan, mencari/mendapatkan kesenangan adalah merupakan fitrah bagi setiap insan.
Tapi kali ini tidak. Agak2 korang, apa yang berlegar dalam fikiran aku ketika ini dan apa yang telah aku fikirkan sepanjang 1 tahun setengah.

”Camne nak survive hidup dalam dunia sekarang nie ek?”


Tidak nampak aneh kah kalau kita sibuk pergi kelas agama, p masjid, solat malam dan sebagainya tetapi riba' tetap jalan gak. Tak fikirkah diri akan disoal di akhirat kelak??

Apa gunanya dimegah2kan jika memiliki kereta mewah, kediaman yang besar tetapi method mendapatkannya tidak syarie.

Apa ertinya kita bertadarus al-quran, memahami ertinya. Tetapi hanya sebahagiannya kita mengimani. Bukankah Rasul mengimani dan beribadah pada semua perkara yang diperintahkan oleh Allah?

Bukankah Allah itu Maha Penyayang dan sangat menyayangi umat beriman?
Bukankah Allah itu Maha berkuasa dan mampu menjayakan kaum muslimin?
Bukankah Al-Quran yang kita baca dalam solat kita adalah sumber kebahagiaan, kejayaan, kemakmuran bagi yang mengamalkannya?
Bukankah kaum muslimin itu umat yang terbaik yang diutus untuk memimpin bukan dipimpin umat lain, mendidik bukan dididiuk umat lain?
Bukankah umat Islam dijadikan Allah sebagaai umat yang satu?


”Jika kau mendapat kejayaan, ucaplah syukur kepadaNya kerna ia adalah anugerah dari Tuhanmu. Jika kau mendapat kegagalan, janganlah kau merasa sedih kerana Tuhan mahu mengujimu”


Ini tidak bererti aku akan menghentikan usaha-usaha memiliki asset tersebut. Di dalam hadith(Wallaulam ini hadist atau tidak) menyatakan 4 perkara yang menjadikan si lelaki bahagia ialah 1) memiliki isteri yang soleh; 2) jiran tetangga yang baik; 3) rumah/kediaman yang selesa; 4) kenderaan yang elok


Apa yang aku pelajari. Berusaha menerapkan syariat Islam sepanjang hidupku ini.

Ketahuilah dan imanilah wahyu-wahyu Allah...
Hukum-hukum Islam hadir untuk diterapkan dan dilaksanakan ditengah-tengah kehidupan. Manusia tidak akan dibebani melebihi apa yang dia sanggupi:

Allah tidak membebani seseorang kecuali sesuai dengan kesanggupannya
(QS, Al-Baqarah, 2:286)

Demi masa, sesungguhnya manusia itu dalam keadaan rugi, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh
(QS, Al-’Ashr, 103:1-3)

Mahukah kita kufur terhadap ayat:

Dirikanlah solat

Padahal Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba’
(QS Al-Baqarah, 2:275)

Laki-laki yang mencuri dan perempuan yang mencuri, potonglah tangan keduanya.
(QS Al-Maidah, 5:38)

Diharamkan bagimu(memakan) bangkai, darah, daging babi, dan (daging haiwan) yang disembelih atas nama selain Allah
(QS Al-Maidah, 5:3)

Begitu perihal berikut:

Ayat Kutiba ’alaykum al-shiyam(diwajibkan atas kalian berpuasa) dalam QS al-Baqarah, 2:183 diterima dan dilaksanakan.

Tetapi apabila tiba ayat:
Kutiba ’alaykum al-qishash (diwajibkan atas kalian qishash) dalam QS al-Baqarah, 2:178, atau Kutiba ’alaykum al-qital (diwajibkan atas kalian berperang) dalam QS al-Baqarah, 2:216. Muncul sikap keberatan, penolakan, bahkan penentangan dengan beragam dalih; apalagi ketika diserukan untuk diterapkan secara praktikal. Sikap ”diskriminitif” ini berujung pada terabaikannya sebahagian ayat al-Quran. Sikap ini jelas terkategori ke dalam sikap meninggalkan dan mengabaikan al-Quran.

Mahukah diri kita dikategorikan sebagai "hajr al-quran" iaitu orang yang mengabaikan al-Quran

Berkatalah Rasul, ”Ya Tuhanku, sesungguhnya kaumku menjadikan al-Quran ini sebagai sesuatu yang diabaikan.”
(QS al-Furqan, 25:30)

Bahkan Allah SWT telah mengambarkan:- membuat pergaduhan dan pembicaraan lain sehingga tidak mendengar al-Quran saat dibacakan:

Orang-orang kafir berkata, ”Janganlah kalian mendengar dengan sungguh-sungguh al-Quran ini dan buatlah hiruk-pikuk terhadapnya”
(QS Fushshilat, 41:26)

Akan menjadi musuh Nabi jika kita melanggar perintahNya:
Seperti itulah Kami adakan bagi tiap-tiap Nabi, musuh dari orag-orang yang berdosa.
(QS al-Furqan, 25:31)

Bagaimana pula kita amat memerlukan syafaat Nabi di akhirat sedangkan kita tergolong musuh-musuh Nabi?


Dalam keadaan sekarang.. dengan ekonomi yang tak berapa besh.. membuatkan diri ini berfikir dan terus berfikir. bagaimana mahu meneruskan kehidupan yang sya’rie(berlandaskan syarak)?

Justeru itu, aku berusaha mendalami ilmu-ilmu agama. Dalam masa yang sama mahu menyedarkan kepada umat Islam agar jangan melibatkan diri dengan perkara maksiat kepada Allah. Meskipun perkara itu nampak baik pada kita, bagi Allah tidak. Janganlah kerna kemaslahatan kita, kita pilih perintah Allah yang mana baik untuk kita sahaja. Sedangkan ketentuan Allah adalah sebaik-baiknya. Meskipun manusia tidak menyukainya.

Kita perlu sedar bahawa kita memerlukan Khalifah dan wajib melantik seorang Khalifah untuk mendirikan Khilafah kali kedua yang sejurus/sejajar dengan thariqoh Nabi SAW. Di mana Khalifah itu akan menjaga rakyatnya sebaik-baiknya, baik dalam hal aqidah mahupun syariah. Mengembali sistem Khilafah!!!?? Bila nak muncul?? Jika dakwah+perjuangan kita lemah macamana nak dirikan sistem tersebut. Ditambah pula, pengisian ilmu agama yang kita hadiri cuma 2 jam seminggu, masih mengeluh, dan respon kita setelah mempelajarinya kita tidak gerakkannya. Janganlah kita pilih diri kita seperti yang disabdakan Nabi SAW:

Daripada Tsauban r.a. berkata:
Rasulullah SAW bersabda:
”Hampir tiba suatu masa di mana bangsa-bangsa dari seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka.”
Maka salah seorang bertanya:
”Apakah kerana kami sedikit ketika itu?”
Nabi SAW menjawab:
”Bahkan kamu pada hari itu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di waktu banjir.”
”Dan Allah akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit ’wahan’.”
Seorang sahabat bertanya:
”Apakah wahan itu hai Rasulullah?.”
Nabi lalu menjawab:
”Cinta pada dunia dan takut pada mati.”
Hadis Riwayat Abu Daud

Aku percaya... Allah menolong kita, jika kita menolong agama Allah. Semoga Allah memperluaskan jalan kita untuk mencari keredhaanNYa. Semoga dunia ini dipimpin oleh Khalifah yang adil lagi bijaksana.

No comments:

Related Posts with Thumbnails