From Qur'an || From Hadith

From Qur'an Surah Al-An'am (The Cattle) 6:164

Say: "Shall I seek a lord other than Allah, while He is the Lord of all things? No person earns any (sin) except against himself (only), and no bearer of burdens shall bear the burden of another. Then unto your Lord is your return, so He will tell you that wherein you have been differing."

None can bare the burden of another... meaning each of us are responsible for our own actions in this life. we better be sure that we are following the correct understanding of Islam, within the guidelines of the Qur'an and the Sunnah... cause on the day of judgment we will not be able to point fingers at any one else.. not even our sheikhs, imams or maulanas. May Allah (swt) give us the correct understanding of Islam and help us to abide by all aspects of it.

Saturday 18 October 2008

Terfikir??,,hurmm


[Edit: 19/10/2008]

Salam semua...

Kali nie sy nak tulis apa yang sy terfikirkan sepanjang perjalanan dari rumah ke halaqah. Leh sebab kelas sy di postpone kn dr mlm jumaat ke mlm sabtu. So minggu nie, saya bersama demang(member kelas) dan group lain; Kerul, Sairil & Lajek. Ye... Bila dah ramai2, mcm2 cerita dibualkan. Ntah mcm mne tah fikiran sy leh ter’revise’ kata-kata demang yg kelas minggu lepas punya. Bila tym, ’open kelas’.

Demang: ”Wan, aku tgk dak sorg nie. Dah tak konsis dgn dakwah.”

Aku: ”Abg dy ok tak??”

Demang: ”Abg dy masih ’nmpk’ gik. Masih komit lg”

Aku diam kn jelah..(Tahu..demang nk ckp kn lg tuh)

Demang: ”Nie belum diberi ujian gik”

Aku: ”Errkr..Ujian ape plak nie??” (aku blur..aku fikir..kena antar g perang pe??)

Demang: ”Hishh ko nie..ujian laa!!!”

Aku gelak..

Aku: ”Yelah, ujian ape??”

Demang: Eh ko nie, ujian kekayaan. Sok dah kaya, hidup terus bizi. Ini lum ada apa2, dah acu tak acu ttg dakwah.”

Aku: “waaa, tul gak tuh. Cmne nnt ek??..”

Demang: ”Aku rase kita kena wat balik r Open kelas”

Demang: ”Suruh dak2 nie open. Tak kisah r apa-ape topik”

Demang: “Leh jadi bodoh taw kita, kalau tak wat benda-benda nie. Harapkan kelas abg man je, yg 2 jam sekali, yang sekali seminggu”

Aku: ”Tul gak tuh. Aku kdg2 kusut gak.”

Inilah apa yang telah terfikirkan... Ide ini hasil dr segala media, kitab2, mulut orang(syabab2), berita2 kertas, berita2 tv dan sebagainya.

Kalian mungkin lebih teruja, artikel ciptaan manusia, malah lebih mempercayai mereka berbanding Al-Quran & Hadith yang diyakini dapat menyelamat mereka yang beriman lagi bertaqwa.

Terfikirkah kita untuk apa tentera kita di hantar? Mengapa mesti jadi tentera pengaman? Mengapa tidak jadi tentera Allah? Kenapa kena gerakkan tentera atas telunjuk PBB? Kenapa tak gerakkan atas nama Fisabilillah? Apakah yang dimaksudkan ’aman’ bg orang-orang kafir?? Terkubur Islam, baru aman?? Akan Syahid kah kita dan tentera kaum Muslimin atas perintah PBB?... Hurmmm... fikir-fikirkanlah...

Kita yang diluar(outside of the warring) dan juga para penguasa kaum Muslimin hanya sibuk mengukur setakat manakah kemusnahan yang berlaku dan menghitung berapa ramaikah yang terkorban. Mereka ini hnaya duduk menonton dengan penuh selesa akan kebiadaban dan kekejaman Yahudi tersbuut yang membunuh wanita Muslimah dengan peluru-peluru mereka.

Apakah tidak ada di antara kalian orang-orang yang sangat mengharap dan merindukan keredhaan Allah Subhanahu wa Ta’ala serta syurgaNya?

Apakah tidak ada di antara kalian orang-orang yang ingin mencari kehormatan di dunia dan kemuliaan di akhirat?

Apakah tidak ada di antara kalian orang-orang yang benar-benar ingin menjual dirinya untuk memperoleh keredhaan Allah Subhanahu wa Ta’ala dan bangkit berusaha mengubah kemungkaran dan kezaliman para penguasa itu, sekaligus menolong Allah dan RasulNya sehingga amalnya tercatat di lembaran-lembaran yang putih lagi bersih di sisi Allah?

Apakah tidak ada di kalangan kalian seorang Mu’tasim yang akan menolong dan melindungi para wanita Muslimah ini dan menuntut bela di atas kebiadaban, kekejaman dan kezaliman musuh-musuh Allah ini? Apa yang berlaku ini tidak sedikit pun menarik perhatian dan menyentuh perasaan para penguasa kaum Muslimin.

(sebagai lelaki aku kena memikirkannya. Bak kata demang, ”sampai bila, anak bini nak pakai cawat besi disebabkan kes rogol berleluasa”. Selagi tak terap hukum Allah, selagi tuh lah berlaku.Ini in case di Malaysia)

Kita tidak sedar yang kita juga ada ’menyumbang’ dan ’menyokong’ pembunuhan keatas mereka. Kita membenarkan mereka (musuh Allah) membeli minyak, mengali segala garam galian yang Allah kurniakan negara Kaum Muslimin. Malah kita masih terus tunduk dengan sistem ekonomi kapitalis yang sedia ada. Yang kaya terus kaya, miskin terus miskin. Kerna apa??!! Kerna konsep memonopoli garam galian tersebut. Ingat lah!! Allah SWT berfirman di dalam surah Al-Hasyr, 59:7.

...(telah dibagikan fa’i) supaya harta itu jangan hanya beredar di antara orang-orang kaya saja di antara kamu

Kenapa kita perlu takut dengan peluru-peluru mereka?? Musuh Allah tidaklah kuat. Mereka sendiri takut dibunuh. Kerana orang kafir ini lebih dahaga kan kekayaan dunia berbanding hambaNya yang bertaqwa. Kejayaan dan ’kekuatan’ yang ada pada mereka hanyalah disebabkan pengkhianatan para penguasa kalian sendiri yang bukan sekadar berdiam diri terhadap musuh, malah menyokong dan membantu musuh-musuh kalian untuk menghapuskan kalian. Mereka menjadikan kalian umat yang lemah dan takut kepada musuh-musuh kalian. Yahudi sebenarnya tidak pernah mencapai satu pun kemenangan dalam peperangan yang dihadapinya. Kejayaan mereka hanya muncul di dalam beberapa siri peperangan terancang (hasil pengkhianatan dari pemimpin kaum Muslimin sendiri). Kitabullah menjadi saksi akan hakikat ini,

“Dan jika mereka berperang dengan kamu, pastilah mereka berbalik melarikan diri ke belakang (kalah), kemudian mereka tidak mendapat pertolongan.”

[TMQ Ali-’Imran (3):111].

Hadis Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa Sallam, sebagaimana dikeluarkan oleh Muslim, juga menjadi saksi,

“Kamu benar-benar akan memerangi orang-orang Yahudi dan kamu benar-benar akan membunuh mereka.”

[HR Muslim].

Dalam riwayat lain disebutkan:

“Orang-orang Yahudi benar-benar akan memerangi kamu, namun, kamu pasti akan mampu menguasai mereka.”

Mengapa kalian tidak berdiri bersama-sama mereka untuk mengubah para penguasa kalian yang berlutut tanpa maruah di hadapan musuh?

Mengapakah kalian tidak bertindak membebaskan tanah-tanah kalian dan mengembalikan maruah kalian serta menjaga kemuliaan kalian?

Sesungguhnya keinginan kalian dan kasihnya kalian kepada kehidupan dunia ini, hanyalah akan menjatuhkan kalian ke lembah kehinaan, kesengsaraan dan kepasrahan. Sesungguhnya itu adalah kehidupan yang benar-benar sia-sia jika kalian menyedarinya.

Wallahulam...

Tiada kemulian tanpa Syariat Islam di tengah-tengah kehidupan umat.

No comments:

Related Posts with Thumbnails