From Qur'an || From Hadith

From Qur'an Surah Al-An'am (The Cattle) 6:164

Say: "Shall I seek a lord other than Allah, while He is the Lord of all things? No person earns any (sin) except against himself (only), and no bearer of burdens shall bear the burden of another. Then unto your Lord is your return, so He will tell you that wherein you have been differing."

None can bare the burden of another... meaning each of us are responsible for our own actions in this life. we better be sure that we are following the correct understanding of Islam, within the guidelines of the Qur'an and the Sunnah... cause on the day of judgment we will not be able to point fingers at any one else.. not even our sheikhs, imams or maulanas. May Allah (swt) give us the correct understanding of Islam and help us to abide by all aspects of it.

Saturday 14 March 2009

Daulat o0 'Daulat'..Hmm, mana peginya Daulah?

Terdapat 4 tata cara pengangkatan Khalifah iaitu:

a) Anggota majlis ummat dari kalangan kaum muslimin mengajukan beberapa soalan. Lalu nama-nama mereka diumumkan, dan kaum muslimin diminta untuk memilih salah satu dari mereka.

b) Hasil pemilihan diumumkan, sehingga kaum muslimin mengetahui siapa calon yang memperoleh suara terbanyak.

c) Anggota majlis ummat segera membai'at calon yang memperoleh suara terbanyak sebagai Khalifah, untuk menjalankan pemerintahan berdasarkan kitabullah dan sunnah Rasulullah SAW.

d) Setelah pelaksanaan bai'at sempurna, diumumkan kepada khalayak siapa yang menjadi Khalifah kaum muslimin, sehingga berita pengangkatannya sampai keseluruh umat, dengan mengumumkan namanya dan sifat-sifat yang menjadikannya pantas untuk diangkat sebagai kepala negara.



http://raktamrittika.files.wordpress.com/2008/09/najis-image.jpg


Itulah serba sedikit cerita pemilihan pemimpin atau khalifah dlm Fasal Khalifah dlm struktur dalam Islamiyah

Kemanakah halatuju Malaysia selepas ini?? Menjadi sarang jenayah atau merudum sebagai negara tak berdaulah Islamiyah ini??

Kita tahu bukan beberapa detik aje lagi, negara kita dipimpin orang baru..Driver baru, kenderaan lama(sama aje). Kalian sendiri sudah dapat bezakan yang hak dan batil, bukan??

Pemimpin yang macamna kalian pilih dan pemimpin yang macamana Allah pilih dan Rasulullah didik?? Fikirlah baik2.. Uli amri yang macamana yang wajib ditaati??

Ya, kita tidak lama lagi mendapat memimpi baru. Mungkin corak baru juga kita dapat.. Tapi mustahil untuk mendapat corak yang baru lagi baik. Kita lihat George W Bush & Obama, apa beza mereka nie?? Apa yang sama dengan mereka berdua nie?? Yang bezanya adalah dari parti yang mendukong George W Bush & Obama. Tetapi yang sama ialah sistem pemerintahan. Mereka tetap anuti ideologi kapalisme.

Kita imbas kembali (d) dengan realiti dan era 1400. Ada yang masih terlepas pandang, sengaja tutup mata dan tak amik tahu dalam hal memilih pemimpin. Sebelum ini kita pernah dengar khabar hangat dari berita-berita dan akhbar-akhbar tentang bakal PM Malaysia. Pertuduhan membunuh yang masih belum selesai lagi. Layakkah??

Saya bukan lah nak mengaibkan beliau. Benda ni semua orang dah tahu ceritanya. Tiada pertuduhan rasmi ke atas bakal PM Malaysia. Cerita itu begitu nyaring sembang-sembang di persekitaran rakyat Beliau adalah suspek paling relevan dengan motif pembunuhan Altantuya Syaribu. Saya tidak ingin mengukuhkan pertuduhan tetapi apakah kredebiliti seperti ini layak jadi PM sekiranya pertuduhan palsu ke atas Anwar telah mengheretnya ke penjara selama beberapa tahun sehingga beliau dibuktikan tidak bersalah.

Saya sekali lagi tertanya-tanya kemana peranan kita?? Bukankah kita orang Islam dan mempunyai majoriti terramai dan agama Islam sebagai agama rasmi sebagaimana yang termaktub di dalam perlembagaan ciptaan manusia itu. Mahukah kita dipanggil sebagai negara berulat oleh orang luar?? Semua pemimpin ada kes jenayah!!

Apa ini semua!!! Please!! sedar lah kalian.. saya dan kalian empunya tanggungjawab dalam pemilihan pemimpin. Saya dan kalian dan generasi muda mahukan masa hadapan yang baik. Kehidupan kami pasti dipayungi rahmat apabila pemimpin kami menerapkan hukum-hukum Allah. Jangan kerana gilakan jawatan masa hadapan kami jadi medan pertaruhan. Yang tak layak tak payahlah nak tamakkan kuasa jangan jadikan politik pasar jawatan. Jangan jadikan dewan rakyat bursa pangkat. Sultan-sultan perlu kembali mencampuri politik negara sehingga keadaan kembali bersih.

Rakyat takkan tenang jika hidup di negara yang terpisah dari kehidupan dan Islam. Dimana kecintaan kalian terhadap Allah & Rasulullah SAW?? Kelak pasti kalian mencariNya untuk pinta keselamatan dari dihumban ke neraka jahanam yang pasti menyakitkan dan Rasulullah pula, kalian memohon syafaat agar diringankan dan dibebaskan dari seksaan neraka jahanam. Bagaimana Allah dan Rasulullah SAW mahu menolong dan beri syafaat kepada kamu sedangkan kalian tidak mencintai dengan apa apa yang di cintai oleh Allah dan Rasulullah SAW..

Wallahulam..

4 comments:

WanitaMustanir said...

Salam..

Rupanya ini yg bermain-main di fikiran kamu..ermm..

penulisan yg bagus..

nak komen ape lagik ek??

tu je kot, kang x pasal2...haaa

hehehe

Panglima Kungfu said...

w'salam..

Yup2..benda ini lah yg berlegar difikiranku..

tak semua idea penulisan ini dtg dr sy..ade jugak ceduk dr org lain..point yg baik, sy amek..

mynncinonet said...

kau tau tak aku pon link blog ko.hehe..
nal aku x?

Panglima Kungfu said...

aku kenal ko..ko mimah kn??..
sori aku tak link blog ko..
hari tuh nk upgrade blog...
tp, jd down grade..huhuhu
banyak data aku hilang begitu saja(ikut melodi roti gardinear,,"sungguh enak dimakan begitu saja"..
mcm semut hanyut disimbahi air paip belakang sekolah, block zamrud, lab fizik..hahahahaha (detail siak, aku bagi mlmt)..seb bek aku tak ingat sinki mana yg aku guna...klu tak..aku dah sebutknnya dah..hahaha

pape pun, thanks jenguk aku..waaa, dah bertambah blog nmpk..mantap2..

Related Posts with Thumbnails