From Qur'an || From Hadith

From Qur'an Surah Al-An'am (The Cattle) 6:164

Say: "Shall I seek a lord other than Allah, while He is the Lord of all things? No person earns any (sin) except against himself (only), and no bearer of burdens shall bear the burden of another. Then unto your Lord is your return, so He will tell you that wherein you have been differing."

None can bare the burden of another... meaning each of us are responsible for our own actions in this life. we better be sure that we are following the correct understanding of Islam, within the guidelines of the Qur'an and the Sunnah... cause on the day of judgment we will not be able to point fingers at any one else.. not even our sheikhs, imams or maulanas. May Allah (swt) give us the correct understanding of Islam and help us to abide by all aspects of it.

Friday 16 May 2008

Praktikal...oh praktikal...Menimba pengalaman baru


Assalammuaikum...

dah 3 minggu aku menjalani praktikal... Sepanjang tempoh ini... Banyak perkara yang aku belajar... Bg aku yg mungkin susah nk dpt kt mane2 syarikat... Aku kerja sebagai programmer... Kena wat sistem analisis dan sistem2 lain... Kerja sebagai programmer memang memerlukan komitmen yg tinggi, tak mudah putus asa+bosan, sanggup korbankan masa(ilham itu datang bukan dengan hanya memetik jari sahaja) dan penting sekali kesabaran..


Sebab kita kena ikut "requirement customer" kita macamane, kalau sistem tue ada yang tak memenuhi kehendak mereka semasa kerja pembentangan dilakukan... Kita kena buat lagi sampailah mereka ini puas hati... Bila dah penuhi "requirement customer", disini barulah kerja-kerja pemantapan dibuat, "checking application + debug" dan sepatutnya dilakukan... Sebab tak nak ada "error" semasa "customer" gunakan sistem itu... Yang menjadi keterujuaan aku semasa menjadi programmer ialah belajar perkara yang tak pernah aku buat.. Dan projek yang sekarang aku kena buat ialah Global Information System (GIS) & Global Position System (GPS)...


Tapi sebelum nak create system ini, kita kena ada data collection; latitud, longitud, attitud... Dan setiap jarak 3 meter data akan di ambil menggunakan kenderaan khas (macam kereta golf, lambat bukan..uhuhuhu) yang di import beli dr Australia... Kalau kt peta2 sekarang tataw dorg amek berapa meter untuk setiap jarak... Dari situlah baru aku dpt memulakan sistem... Event teknologi collection data itu bukan kita yg punya.. Kita kena berbangga juga sebab dapat buat system GIS/GPS sendiri... So costing gomen khususnya, dapat dijimatkan...


Dalam masa jadi programmer... Aku juga kena pergi meeting... Follow boss pergi meeting, deal ngn customer, cmne nk wat tender, meeting sebut harga, g site n mcm2 gik..klu di ikut... Aku juga jd projek manager... Sebab aku kena amek tahu semua hal... Biasanya org kalau jadi prgrammer, kerja dia wat program je dan tunggu org atas bagi arahan..

No comments:

Related Posts with Thumbnails