From Qur'an || From Hadith

From Qur'an Surah Al-An'am (The Cattle) 6:164

Say: "Shall I seek a lord other than Allah, while He is the Lord of all things? No person earns any (sin) except against himself (only), and no bearer of burdens shall bear the burden of another. Then unto your Lord is your return, so He will tell you that wherein you have been differing."

None can bare the burden of another... meaning each of us are responsible for our own actions in this life. we better be sure that we are following the correct understanding of Islam, within the guidelines of the Qur'an and the Sunnah... cause on the day of judgment we will not be able to point fingers at any one else.. not even our sheikhs, imams or maulanas. May Allah (swt) give us the correct understanding of Islam and help us to abide by all aspects of it.

Saturday 24 May 2008

Berdakwalah...Nilaian Dari Allah Lebih Baik Daripada Manusia..



1. “Katakan,”Inilah jalanku , Aku (Rasulullah) dan orang yang mengikutiku mengajak/berdakwah (kalian) kepada Allah dengan hujjah yang nyata. Maha Suci Allah dan aku tidak termasuk orang yang musyrik”

[Qs Yusuf;108]


2. “Kalian adalah umat yang terbaik yang dilahirkan ke tengah-tengah manusia untuk memerintahkan kebajian dan mencegah kemungkaran (berdakwah), sementara kalian beriman kepada Allah”

[QS Ali Imran;110]

3. “Demi masa, Sesungguhnya manusia ada dalam kerugian, kecuali orang yang beriman dan beramal soleh, serta selalu saling berpesan (berdakwah) tentang kebenaran dan kesabaran”

[QS al-ashr;1-3]


4. “Orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka adalah penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka memerintahkan perkara makruf dan nahi mungkar dan mendirikan solat”

[QS At Taubat;71]


5. “Jika mereka diserukan (didakwahkan) ke jalan Allah dan RasulNya dengan menerapkan hukum-hukumNya (hukum Allah) ditengah-tengah mereka, sebahagian mereka berpaling

[QS An Nur;48]


6. “Sesungguhnya ucapan orang mukmin itu,tatkala mereka diseru (didakwah) kejalan Allah dan RasulNya dengan menerapkan hukum-hukum Allah (hukum Islam) ditengah-tengah mereka , mereka mengatakan’Kami dengar dan kami taat’ “

[QS An Nur;51]


7. “siapakah yang lebih baik ucapannya daripada orang yang menyerukan (mendakwahkan) ke jalan Allah’

[QS ash-shaff;7]


8.
“iaitu orang yang jika Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi, niscaya mereka mendirikan shalat, menunaikan zakat,menyuruh berbuat yang makruf dan mencegah dari perbuatan yang mungkar dan Kepada Allah-lah kembali segala urusan”

[QS Al Hajj;41]


9. “Sesungguhnya engkau menyerukan (mendakwahkan) mereka menuju jalan yang lurus”

[Qs al mukminun;73]


10. “Hendaklah orang yang menyimpang dari urusanNya (hukum Allah) diberi peringatan dengan fitnah yang akan menimpa mereka ataupun mereka di azab yang keras yang akan melanda mereka”

[Qs An Nur;53]


11. “Bangunlah, kemudian berikanlah peringatan (berdakwah)”

[Qs al mudatstsir (74);2]


12. “Dia memerintahkan kebajian kepada mereka dan mencegah mereka dari kemungkaran, menghalalkan perkara yang memang baik (yang dihalalkan oleh Allah) dan mengharamkan perkara-perkara yang memang buruk (yang diharamkan oleh Allah) bagi mereka”

[Qs Al Araf;157]


13. “Siapakah orang yang zalim daripada orang yang mendustakan Allah, sementara dia diseru (didakwahkan) ke arah Islam?”

[Qs ash-shaff;73]


14. “Kelak, akan ada para penguasa lalu kalian melakukan amar makruf nahi mungkar. Siapa saja melakukan amar makruf maka dia telah bebas (dari dipertanggungjawab dihadap Allah). Siapa saja yang melakukan nahi mungkar maka dia selamat. Akan tetapi, siapa saja redha dan mengikuti para penguasa (maka dia tidak selamat dihadap Allah nanti)

[HR Muslim]


15. “Kalimat yang benar dihadapan penguasa zalim”

[HR Ibn Majah dan An Nasai]


16. “Pemimpin para syuhada adalah Hamzah bin Abdul Mutalib DAN seseorang yang menasihati (berdakwah) penguasa yang zalim, melakukan amar makruf nahi mungkar dihadapannya dan kemudian penguasa itu membunuhnya”

[HR Al-Hakim]


17. “Jihad yang paling utama adalah mengucapkan kebenaran (berdakwah) dihadapan penguasa zalim”

[HR Ibn Majah dan An NAsai]


18. “Ingatlah, demi Allah, hendaklah kalian melakukan amar makruf dan nahi mungkar, mencegah orang yang zalim, menempatkannya di wilayah yang haq, dan membatasinya hanya diwilayah itu saja.”

[HR Abu Daud]


19. “Ingatlah, Sesungguhnya agama Islam adalah nasihat (dakwah). Rasulullah ditanya ,’Bagi siapa, wahai Rasulullah?’, Rasulullah SAW menjawab , ‘Bagi Allah, KitabNya, “RasulNya serta bagi para imam (pepimpin) dan umat Islam seluruhnya”

[HR Mutaffaq’alayh]


20. “Sampaikanlah dariku (Rasulullah) walaupun hanya satu ayat”

[HR Al Bukhari]


21. “Demi Zat yang jiwaku berada didalam genggaman tanganNya, kalian memerintahkan kebajikan dan mencegah kemungkaran (berdakwah) ataukah Allah akan menimpakan atas kalian siksaan sebagaimana telah Dia (Allah) timpakan atas orang yang sebelum kalian, kemudian kalian berdoa kepadaNYa, sedangkan doa kalian tidak berjawab”

[HR Al Bukhari]


22. “Bukankah aku telah menyampaikannya?,Ya Allah saksikanlah”

[HR Al Bukhari]


23. “Siapa yang melihat kemungkaran, ubahlah kemungkaran itu dengan tangannya, jika tidak mampu, dengan lisannya, jika tidak mampu dengan hatinya (pemikirannya). Akan tetapi, yang terakhir (dengan pemikiran) ini adalah keimana yang lemah”

[HR Muslim]


24. “Oleh itu, berdakwahlah dan beristiqamahlah sebagaimana Aku (Allah) perintahkan

[Qs asy-syura;45]


25. “Mereka itu adalah orang yang bertaubat, yang beribadat yang memuji (Allah) yang melawat, yang rukuk, yang sujud, yang menyuruh berbuat ma’ruf dan mecegah berbuat kemungkaran (berdakwah) dan yang memelihara hukum Allah.Dan bergembiralah mukmin itu

[Qs At Taubat, ayat 112]

No comments:

Related Posts with Thumbnails