From Qur'an || From Hadith

From Qur'an Surah Al-An'am (The Cattle) 6:164

Say: "Shall I seek a lord other than Allah, while He is the Lord of all things? No person earns any (sin) except against himself (only), and no bearer of burdens shall bear the burden of another. Then unto your Lord is your return, so He will tell you that wherein you have been differing."

None can bare the burden of another... meaning each of us are responsible for our own actions in this life. we better be sure that we are following the correct understanding of Islam, within the guidelines of the Qur'an and the Sunnah... cause on the day of judgment we will not be able to point fingers at any one else.. not even our sheikhs, imams or maulanas. May Allah (swt) give us the correct understanding of Islam and help us to abide by all aspects of it.

Saturday 17 May 2008

Ilmu ada dimana-mana sahaja...


Assalammualaikum

Dapat juga aku tulis post(tertangguh 6hari)... Benarnya gambar kt atas tu ada kaitan dengan post aku kali... Aku ada interview untuk future study in overseas... Alhamdulillah, interview tu berjalan lancar... Hmm... Boleh lah, kena cakap in english... Aku tak bajet pun nak belajar sana... Just apply... Alang2 usha study kt Malaysia, aku usha sekali kt overseas... Kebetulan waktu tu, university tu de wat tawaran smbng bljr... So aku apply... Semasa nak clik button hantar hati aku berkata; O Allah, kalau rezeki smbg aku bljr ada kt sini, ia tak kemana bukan... cuma masa yang menentukan/mengizinkan aku kesana...

Dalam masa yang sama juga... Aku dapat offer kerja... Kerja sebagai programmer... Aku pun tataw nak amek mana satu... Kalau dalam bekerja, aku dapat timba ilmu secara praktikal... Kalau bljr secara teori sahaja... Tetapi dalam "penyakit" zaman sekarang nie, gaji ditentukan pada tahap pendidikan kita... Pengalaman nombor 2... Tapi tak semua syarikat buat macam tue...


Tetapi aku dah buat n rumusan n keputusan... Aku akan bekerja dahulu sementara tunggu smbg bljr... Bukan apa taw... Kalau aku tak keja,tak ade lah pengalaman... So ade skills ar kalau aku smbg bljr t... Senang sikit nak belajar, belajar dari pengalaman...Kalau kerja je, smbg belajar tak nak... Maybe aku kena tanggung risiko kut... Risiko gaji... uhuhuhu... Kenapa??... Kalau lah aku pindah kerja, syarikat baru tue tentu akan tengok aku nye background education, bukan??... Dah tentu gaji aku dia nek kan sedikit...



So itulah rumusan n keputusan aku....
Aku berfikir lagi... Kalau aku pindah2 kerja sbb nk nek gaji, level tetap sama iaitu gaji... Kerja mcm programmer nie standard macam engineer gak... Ade gaji mati... Sampai bila nak makan gaji tue??... So fikir bisnes... busines... bisnes... Alhamdulillah, tempat aku praktikal sekarang nie bagi aku knowledge utk berniaga... Hope aku dapat kutip sebanyak mungkin...

Belajar atau menuntut ilmu nie, bukannya mudah... Ia bukan untuk dihafal semata-mata kerana keesokkanya ada exam... Ia bukan begitu... Ia sebenarnya sebuah fardhu Kifayah kepada setiap umat Islam... Yang akan memanfaatkan kepada umat lain khususnys umat Islam... Inilah dipanggil peranan kita sebagai umat Islam... Dalam masa yang sama kita juga berada dijalan jihad... Memberi kesenangan, memudahkan jalan, dan menyelamatkan orang dari kesukaran...

O Allah, murahkan rezekiku yang ada keberkatan di dalamnya... Ameen...

No comments:

Related Posts with Thumbnails