From Qur'an || From Hadith

From Qur'an Surah Al-An'am (The Cattle) 6:164

Say: "Shall I seek a lord other than Allah, while He is the Lord of all things? No person earns any (sin) except against himself (only), and no bearer of burdens shall bear the burden of another. Then unto your Lord is your return, so He will tell you that wherein you have been differing."

None can bare the burden of another... meaning each of us are responsible for our own actions in this life. we better be sure that we are following the correct understanding of Islam, within the guidelines of the Qur'an and the Sunnah... cause on the day of judgment we will not be able to point fingers at any one else.. not even our sheikhs, imams or maulanas. May Allah (swt) give us the correct understanding of Islam and help us to abide by all aspects of it.

Friday 1 May 2009

Muga Kehidupan Ini Diberkati Allah

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Alhamdulillah, syukur nikmat diatas IzinNya dapatlah saya 'menyambut' (merasai) umur 22 tahun ini dan seterusnya, insyaAllah. Semoga diri ini dipanjangkan umur dan dilanjutkan usia dalam terus menghadapi liku-liku kehidupan ini di bawah payung rahmat dan redha Allah Azawajallah.

"Umurku sudah 22 tahun, apa yang ku sudah bikin dan manfaatkan pada tempoh tersebut di Jalan Allah??." Sesunguhnya bertambahnya usia kita ini mengingatkan pertemuan kita dengan KEKASIH kita Allah Azawajallah. Sesungguhnya kita tidak tahu bila kita akan bertemu denganNya. Oleh itu tidak ada masa untuk kita mencuba tetapi kita perlu bersedia menghadapinya.

Susah senang adalah ujian dariNya. Ingatlah sesungguhnya kesusahan dan kesenangan yang kita perolehi ini semuanya datang daripada Allah Azawajal. Setiapnya adalah nikmat dan ujian kepada kita. Adakah kita dikatakan beriman jika kita tidak diuji oleh Allah Azawajallah. Maka terimalah setiap ujian itu sebagai satu hikmah dalam membimbing dan mentarbiyah diri kita.

Thanks kepada mereka meng'wish' ulangtahun kali ini.

Mesej pertamaku yang ku terima dari seseorang. Terima kasih ya...

Ya ALLAH, bentuklah dirinya menjadi hamba yang kuat menyedari tatkala ia lemah, berani menghadapi diri sendiri tatkala dia takut. Jadikan dia hamba yang memiliki rasa bangga dan keteguhan dalam kekalahan, rendah hati, dan jujur dalam kemenangan. Bentuk ia menjadi hamba yang kuat dan kenal. Janganlah dirinya dibimbing atas jalan yang mudah dan lemah. Bimbinglah supaya teguh berdiri di tengah badai. AmeenYa Allah.. HePi BeSDaY..sweet 22nd..


Thanks juga kat kawan coursemate, Amru & Khai.
Thanks Amru aka RuFa(bukan nama sebenarnya) atas sms beliau, apa yang kau mesej aku mlm td, mudah-mudahan untuk aku, kau & khai..hehehe..

Thanks Khai atas entri di blog beliau click disini. Owhh, baru aku faham mksd mesej ym ko mlm td. Ko memang creative tahap speaker Amru..heee..

p/s: Best tak malam tadi??hehe.. Leh tido awal? Mase tido ada ditemani sesapa tak?? Aku rasa bilik Amru kut dia stay(katil sebelah kosong). Apalahh, boleh lak sambung-sambung cite pasal kain dan tali(hantu pocong). Ceritanya dari cafe bawah sampai ke bilik aku. Ingat dah abeh dah cite tuh, kt YM pun smbung gak. Seb bek tak de sape yang menegur aku kt luar tingkap(bilik tingkat 3)


Thanks to my ex-schoolmate & others mate.
Terima kasih bebanyak sebab korang tahu birthday aku. Tak lupa juga kat kawan aku yang sorang ni, yang rajin bagi chocolate tiap kali dia pergi jejalan kat luar, thanks call!!


Hidup ini kena diteruskan seiring dengan ujian Allah SWT untuk menguji hambaNya. Kepada siapakah dia (hamba Allah) bergantung pengharapan kepadaNya baik ketika senang mahupun susah??

Sabarlah dan teruslah berdoa moga dipermudahkan segalanya. InsyaAllah akan sampai jua 1 hari yang amat bermakna buat kita. Hari yang ditunggu-tunggu dimana tertautnya ikatan Filah abadan-abada, Amin. Dalam firman Allah :

Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.
[Al-Baqarah, 1:186]

3 comments:

AdindaLunia said...

Semoga dilimpahi nur cahaya iman,
moga hidup penuh keberkatan dan keredhaan nya..

Shayra said...

Happy Big Birthday. semoga hidup anda sntiasa dimurahkan rezeki, sntiasa sihat dan happy, dirahmati Allah dan sntiasa jd kwn yg baek, insyaAllah =)

Panglima Kungfu said...

To Kotak hati
Thanks for the wish. Harap-harap gitulah. Ameen...



To Shayraa
Thanks for the wish. Mudah-mudahan. Ameen...(Nape ada Happy Big Birthday =P)



p/s: Shayraa, kita masih ada 3 paper lagik harus dijuangkan minggu depan, Quran & Sc. Modern, Transmissions Systems and Electromagnetic Wave(subject killer :p). Tiada hint untuk EM Wave ?-/

Tidak lupa jugak untuk kepada coursemate aku, di paper akhir; Continuous Time Signals & System. Haihh..

Related Posts with Thumbnails