From Qur'an || From Hadith

From Qur'an Surah Al-An'am (The Cattle) 6:164

Say: "Shall I seek a lord other than Allah, while He is the Lord of all things? No person earns any (sin) except against himself (only), and no bearer of burdens shall bear the burden of another. Then unto your Lord is your return, so He will tell you that wherein you have been differing."

None can bare the burden of another... meaning each of us are responsible for our own actions in this life. we better be sure that we are following the correct understanding of Islam, within the guidelines of the Qur'an and the Sunnah... cause on the day of judgment we will not be able to point fingers at any one else.. not even our sheikhs, imams or maulanas. May Allah (swt) give us the correct understanding of Islam and help us to abide by all aspects of it.

Sunday 10 May 2009

Islam Mengatasi Masalah Kemiskinan

Bismillahirahmanirahim...

Alhamdulillah... Cuti semestar sudah, hee...


Pada petang semalam (jumaat), saya di 'minta' memberikan sedikit pandangan maklumat untuk presentation seseorang. Terima kasih banyak-banyak kerna mengajukan soalan ini, saya kira itu adalah soalan cepu emas anda terhadap saya. Pertanyaan beliau telah mengingatkan saya tentang kemiskinan yang dilihat dimata saya sendiri. Pernah pada suatu hari itu, saya dan seorang rakan saya pulang dari ibu kota. Kami menaiki bas. Dan ketika itu kawan saya mahu tunjukkan saya jalan pintas ke universiti saya. Perjalanan jalan pintas ke universiti hendaklah melalui lereng bukit. Siapa sangka dilereng bukit itu ada 3,4 buah rumah. Rumah yang boleh dikatakan sebagai pondok. Saya dan rakan itu berjalan yang melalui hadapan rumah tersebut. Tika itu saya sempat melihat isian rumah itu kerana pintu rumah itu terbuka. Saya tidak menyangka rumah itu berlantaikan tanah.

Peristiwa iu juga mengingatkan saya tentang perbualan saya dengan seorang sahabat, dimana kami membicarakan tentang perananan seorang pemimpin. Dia kata menjadi pemimpin itu bukan mudah. Kata-kata beliau mengingatkan saya tentang Khalifah Umar al-Khattab tentang peranan dan kewibawaan beliau tatkala menjadi Khalifah.


Kemana peranan pemimpin dan penguasa pergi??

Kenapa kemiskinan mesti ditunding kepada yang lemah?? Masalah pengangguran disebab bidang yang diambil tidak menepati kehendak semasa.. Click DISINI. Pihak pelabur pula mencari keuntungan lebih; mahukan pekerja yang mahir 10 in 1, mengambil tenaga pekerja murah serendah RM18 sehari dikala ekonomi kapitalis menjerut leher rakyat. Click DISINI . Ekonomi merundum disebabkan pengaruh ekonomi kapitalis yang global menyebabkan harga barang meninggi. Click DISINI. Click DISINI.


Bangau oh bangau, kenapa engkau kurus...??
Macam mana aku tak kurus rumput panjang sangat...

Rumput oh rumput, kenapa engkau panjang sangat...??
Macam mana aku tak panjang, kerbau tak makan aku...

2 rankap lagu sudah memadai :-). Lagu yang biasa kita dengar dan menjadi siulan semasa dibangku sekolah rupanya mengajar kita iaitu saling tuduh menuduh, menuding jari, menyalahkan orang lain tetapi tidak pada diri sendiri.

Islam memandang bahwa masalah kemiskinan adalah masalah tidak terpenuhinya keperluan primer secara menyeluruh. Syariat Islam telah menentukan keperluan primer itu (vital) berupa tiga hal, iaitu tempat tinggal, pakaian, dan makanan. Allah Swt. berfirman:

]وَعَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ[

“Kewajiban ayah adalah memberikan makan dan pakaian kepada para ibu dengan cara yang makruf” (QS al-Baqarah [2]:233).

]أَسْكِنُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ سَكَنْتُمْ مِنْ وُجْدِكُمْ[

“Tempatkanlah mereka (para istri) di mana kamu bertempat tinggal, sesuai dengan kemmpuanmu” (QS ath-Thalaaq [65]:6).

Rasulullah saw. bersabda:

“Ingatlah, bahwa hak mereka atas kalian adalah agar kalian berbuat baik kepada mereka dalam (memberikan) pakaian dan makanan” (HR Ibnu Majah).


Dalam mengatasi masalah kemiskinan ini, terlebih dulu diperlukan landasan politik penanggulangannnya. Landasan tersebut berupa misi untuk memecahkan persoalan ekonomi. Misinya adalah menjamin dan memenuhi keperluan pokok masyarakat dengan cara menghasilkan barang dan jasa langsung hingga ke sasaran individu rakyat, sekaligus memberikan peluang kepada mereka untuk dapat memenuhi keperluan sekunder dan lainnya. Hal ini lahir dari akar penyebab persoalan ekonomi.

Setelah itu, diperlukan langkah-langkah strategik, diantaranya menghentikan hutang. Hutang hukumnya mubah, baik bagi individu maupun negara. Namun, negara boleh berutang dengan syarat:

1. Di Baitul Mal tidak ada wang sama sekali;
2. Untuk memenuhi keperluan pokok masyarakat. Bukan untuk keperluan sekunder;
3. Tidak mendatangkan bahaya (dharar) bagi masyarakat, baik jangka panjang maupun pendek;
4. Tidak mengandung riba'.


Jika salah satu dari syarat tersebut tidak dipenuhi maka negara dilarang berhutang, baik dari dalam mahupun luar negeri. Hutang yang saat ini dilakukan oleh negara dan negara muslim lainnya bukan untuk memenuhi keperluan pokok rakyat, mengandungi riba, dan bahayanya - baik yang sudah terlihat maupun belum tampak – Kalian sendiri nampak bukan-

Begitu juga penjualan aset-aset harta milik umum, aset-aset individu. Justeru penjualan aset negara tersebut hanya berlegar-legar di para kroni untuk mendapatkan keuntungan peribadi.

Kewujudan idea bijak ini mewujudkan bank bertopengkan Islam tetapi mempunyai konsep riba bukan atas dasar pertimbangan demi kebaikan masyarakat.

Jika 'idea' ini terus berlanjut, pada akhirnya kekayaan negara akan terus habis. Sementara jumlah hutang tidak pernah berkurang. Di sisi lain, pihak asing dan swasta akan menguasai dan mengendalikan perekonomian negara; termasuk sektor-sektor yang sangat berhubung dengan keperluan untuk hidup (vital) bagi masyarakat seperti air, elektrik, bahan bakar (minyak), telekomunikasi, serta pelabuhan udara dan laut. Rakyat kian menderita. Seharusnya, pemilikan umum milik rakyat untuk mengelolanya bukannya dijadikan aset peribadi.

Sepatutnya pemimpin harus,

1. Mengatur masalah pengagihan;
2. Menjamin keperluan pokok setiap individu rakyat dan keperluan vital;
3. Menggerakan ekonomi: menyediakan peluang pekerjaan dan modal:
4. Menghentikan kelemahan wang negara iaitu bertukar kepada Dinar;

dan wajib menggali kembali dari sumber-sumber yang telah ditetapkan oleh Allah SWT. Sumber-sumber tersebut ada 12:

1. anf'l, ghanimah, fai, dan khumus;
2. kharaj
3. jizyah;
4. harta milik umum;
5. harta negara berupa tanah, bangunan, sarana umum dan pendapatnya;
6. harta ‘usyr ;
7. harta tidak sah penguasa;
8. khumus barang temuan dan barang tambang;
9. kelebihan warisan yang tidak ahli warisnya;
10. harta yang murtad;
11. dharibah pada saat kesulitan;
12. zakat


Pendapatan negara yang demikian besar itu baru akan diperoleh bila syariat islam diterapkan. Andai saja negara menerapkan syariat islam, nescaya pengelolaan kekayaan yang demikian melimpah ini akan dapat menyelesaikan persoalan kemiskinan. Belum lagi disatukan, nescaya dunia Islam tidak lagi menjadi negara yang bergantung pada negara asing dalam keadaan rakyatnya banyak orang miskin.

Di sinilah sangat jelas, Khilafah Islamiyah bukan sekadar kewajiban, melainkan juga merupakan keperluan.


**kadang-kadang menjadi tanda tanya saya; apakah Daulah Islam akan mengambil sumber-sumber diatas mengikut keutamaan teratas seperti senarai diatas?? atau mana-mana sahaja?? Maksud saya begini; Dalam menerapkan sesuatu hukum dan ada persilihan faham dikalangan umat islam, sumber rujukan utama mereka ialah Al-Quran, right?? Didalam kemiskinan pula, bagaimana?? Sebab tika ini terfikir pengagihan kepada orang muslim dan non-muslim. Adakah Daulah sememangnya telah mengasingkan hasil pendapatan dari 12 sumber tersebut yakni tidak mencampurkannya?? Pada siapa yang ada pandangan untuk menerangkan tentang 12 sumber ini dan sebagainya, dipersilakan beri komen..=)

4 comments:

Dhiya said...

Wuzara wrote:kemiskinan adalah sesuatu yang berlaku secara sistemik dalam sistem kapitalis. Apa pun yang dibuat ia akan terus semakin teruk

zakariabrandon.blogspot.com said...

salam...suatu point yang bagus...tetapi bila melihat situasi semasa..terlalu ramai org yang meletakkan pendidikan di belakang..bahkan ramai orang islam melayu..tak perlu lihat jauh..pabila diberikan peluang ke luar untuk belajar apabila balik mereka cenderung menjadi sesorang yg tidak dapat memberikan suatu sumbangan pada perkembangan negara dan agama..seperti seorang artis...model..terlalu jelas sekali penyakit mcm ni....ini cuam apa yg aku lihat dgn mata kasar....

blue rose said...

Thank you untuk artikel ini..
Moga membantu saya nanti..
Moga dipermudahkan urusan..

i-search said...

salam.

mantap la tuh. dh boleh la....hehehe

Related Posts with Thumbnails